Opinió

Ensopiment

Hi ha menys eficàcia golejadora però més encert, en canvi, en les jugades d’estratègia

Fa només deu dies que es dis­puta el mun­dial de Rússia i, tot i que encara que­den més de tres set­ma­nes de fut­bol, en aquests pocs dies de com­pe­tició ja han que­dat apun­tats alguns dels trets carac­terístics que poden mar­car aquest cam­pi­o­nat.

D’entrada, cada copa del món que passa es fa més evi­dent que el fut­bol també es glo­ba­litza i que les enor­mes distàncies que fa uns anys hi havia entre les grans selec­ci­ons i les més modes­tes s’han anat escurçant pro­gres­si­va­ment.

El tòpic que no hi ha rival molt acces­si­ble ha que­dat clar durant la majo­ria dels par­tits que s’han vist fins ara. Tret d’algu­nes excep­ci­ons com l’Aràbia Sau­dita o Panamà, que per ara han exhi­bit un nivell més fluix, en la resta d’enfron­ta­ments s’ha pogut veure igual­tat, resul­tats ajus­tats i també alguna sor­presa.

En segon lloc, també des­ta­quen els pocs gols mar­cats. Si comp­tem, per exem­ple, els setze pri­mers par­tits que cor­res­po­nen a la pri­mera jor­nada dels vuit grups, tro­ba­rem que s’han fet onze gols menys si ho com­pa­rem amb el mun­dial del Bra­sil d’ara fa qua­tre anys. Molts empats i victòries per la mínima que repre­sen­ten un pas enrere res­pecte de l’últim cam­pi­o­nat dis­pu­tat i que ens retor­nen, si fa o no fa, als números del mun­dial de fa vuit anys a Sud-àfrica.

Ter­cer. Menys eficàcia gole­ja­dora però, en canvi, més encert en les acci­ons a pilota atu­rada. Aquesta pot ser una bona mos­tra del perquè els par­tits són més igua­lats. Hi ha menys gols en gene­ral però, per con­tra, han aug­men­tat els que arri­ben pro­ducte d’una jugada d’estratègia. I aquests, sovint, són els que aca­ben dese­qui­li­brant els par­tits.

I per aca­bar, i vis­tos tots aquests con­di­ci­o­nants, fa la impressió que en aquests pri­mers dies, més que par­tits de la fase de grups esti­guem ja pre­sen­ci­ant enfron­ta­ments de vui­tens o de quarts de final. Mol­tes pre­cau­ci­ons per part de tots els equips, fut­bol més aviat gar­repa i un excés de con­ser­va­do­risme més típic d’un par­tit d’eli­mi­natòria que no pas d’una pri­mera fase.

Tot ple­gat fa que aquesta pri­mera part del mun­dial hagi estat mar­cada més per l’enso­pi­ment i el poc espec­ta­cle que no pas per l’entre­te­ni­ment. Tant de bo que en les tres set­ma­nes que fal­ten canviï la dinàmica de la com­pe­tició.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.