Opinió

Crac o problema

Segons els ente­sos, la suma dels tres movi­ments de què es com­pon el Con­cert per a piano núm. 5 de Beet­ho­ven, l’últim que el músic va com­pon­dre per a aquest ins­tru­ment, con­fi­gura una obra mes­tra abso­luta. L’altre dia, men­tre l’escol­tava i m’obli­dava de tots els pro­ble­mes, vaig asso­ciar la idea dels tres movi­ments a la dels tres cracs i l’obra mes­tra: Messi fent de Messi, Ney­mar des­tros­sant cin­tu­res i Suárez per­fo­rant xar­xes van con­fi­gu­rar la millor davan­tera mai vista en un camp de fut­bol. La suma de tres per­fils supe­ri­ors com­ple­men­ta­ris i amb volun­tat d’enten­dre’s. Ins­pi­rat, el tri­dent era inde­fen­sa­ble per als rivals.

Quan l’estiu del 2014 vam fit­xar Luis Suárez, un cor­rent d’opinió majo­ri­tari entre els ana­lis­tes locals va cri­ti­car la con­trac­tació tot argu­men­tant que el Barça “no juga amb un 9 pur, sinó amb un fals davan­ter cen­tre”. Jo em vaig ali­near furi­bun­da­ment a favor de l’arri­bada de Lui­sito i vaig escriure que, per tor­nar a gua­nyar la Cham­pi­ons, era impres­cin­di­ble comp­tar amb els gols del crac del Liver­pool.

El pro­blema: que el Suárez d’avui ja no és aquell, però els seus gols con­ti­nuen sent impres­cin­di­bles per recu­pe­rar el tron euro­peu. Tal com jo ho veig, amb Messi fent-ho tot, amb l’equip acom­pa­nyant-lo (i, sobre­tot, sabent a què juga, que no ho sem­bla pas: tema per a un altre arti­cle) i amb una plan­ti­lla que per­met a Val­verde fer les rota­ci­ons impres­cin­di­bles i sense excu­ses per man­te­nir els juga­dors fres­cos, endo­llats i amb ritme com­pe­ti­tiu, som el prin­ci­pal can­di­dat a gua­nyar la lliga espa­nyola; entre altres coses perquè el Madrid de Lope­te­gui no espanta ni els coloms...

Però la Cham­pi­ons és una altra dimensió. A Europa deci­dei­xen els cracs. I avui, l’únic que tenim (de veri­tat) és Messi. Així, al davant, a la trin­xera del dese­qui­li­bri, comp­tem amb un jove dia­mant en brut com Dembélé (que pro­gressa ade­qua­da­ment), amb un con­sa­grat com Cou­tinho (però que no és Ney­mar) i amb un bon suplent com Mal­com. I, evi­dent­ment, ens falta aquell 9 demo­li­dor i, sobre­tot, fia­ble que era Luis Suárez.

Que ja es posarà en forma? Això mateix dèiem l’any pas­sat i Lui­sito ja en fa dos que, a la Cham­pi­ons, no marca cap gol a ningú. A més a més, Suárez no té terme mitjà. En ple­nes facul­tats (quan fa bé els pri­mers con­trols, fixa els cen­trals, s’hi bara­lla i els arros­sega per obrir bret­xes de pene­tració, marca gols deci­sius...) jo no el can­vio per cap altre 9 del món. Així de clar. Però en el seu estat de forma actual, que empalma amb la irre­gu­la­ri­tat (amb molts més bai­xos que alts) mos­trada la tem­po­rada pas­sada, empit­jora la majo­ria de juga­des en les quals intervé. Així de clar, també.

Dosi­fi­car-se

I no és un pro­blema, el del nos­tre 9, que s’arre­gli mar­cant avui dos gols a Valla­do­lid, sinó de con­tinuïtat en el ren­di­ment i d’estar en les millors con­di­ci­ons per mar­car les diferències en els grans com­pro­mi­sos. En aquest sen­tit, no crec que Suárez esti­gui en declivi crònic, però és obvi que amb 31 anys ha d’apren­dre a regu­lar els esforços.

Em resulta para­do­xal que un juga­dor com ell, que basa el seu joc en la brega cons­tant i en la potència, i que acu­mula tant de des­gast, no es dosi­fi­qui a consciència durant la tem­po­rada. Suárez ho vol jugar tot. A propòsit, al setem­bre se’n va als EUA per jugar amb l’Uru­guai? Fantàstic!

Amb el 9, tenim un pro­blema. Però té solució. Depèn dels tècnics i, sobre­tot, d’ell mateix. Que el cui­din i que es deixi cui­dar. Tin­guem-ho clar: sense els gols del 9 no es pot gua­nyar la Cham­pi­ons. I el nos­tre 9 és Suárez.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)