Silverstone, de peus a la galleda
A Anglaterra, i encara més al bell mig del país, deixa de ploure però hi torna. Per això mateix sobta que un reasfaltatge tan recent del circuit de Silverstone no hagi tingut en compte que ha de poder evacuar l’aigua, per no parlar de la lamentable quantitat de bots que hi ha a la pista, inexplicable després d’un reasfaltatge. I, ben mirat, tampoc va ploure tant. Això no ha passat en un lloc exòtic d’Àsia o l’Orient Mitjà, sense tradició de les curses, sinó al cor d’Anglaterra, el país amb més cultura en qüestions de motor i el bressol de la competició.
Dit això, s’ha d’aplaudir la suspensió. Amb Tito Rabat a l’hospital i la pressió que havien fet dissabte els dos galls del campionat, Márquez i Lorenzo, estava cantada. Però no s’ha d’esperar que hi hagi ferits per prendre decisions. Al Japó s’han ajornat curses per reglament (sense helicòpter no es pot córrer) però vull veure més curses ajornades per excés de pluja. L’any 2018 apel·lar a la testosterona i fer la cursa a qualsevol preu és tan ridícul com les imatges de pilots anant a pas de tortuga sense evitar les caigudes en plena recta per aquaplaning. Els pilots saben i volen competir en pista mullada, però fer-ho ahir no és protegir l’espectacle. És, sobretot, assumir uns riscos injustificables.
Però cancel·lar un gran premi té conseqüències, sobretot econòmiques. Entrades retornades, drets de televisió... El campionat ha perdut a Silverstone una dinovena part del seu valor, i això són molts milions d’euros. Dorna s’hi juga molt i hauria de ser molt exigent amb Silverstone si ha de continuar en el calendari. Amb la pista anglesa i amb totes. Al circuit de Barcelona-Catalunya el van obligar a fer una reforma important i costosa després del desgraciat accident de Luis Salom. El pilot mallorquí va perdre la vida quan es va estavellar contra la seva pròpia moto, que havia rebotat en les proteccions. Tito Rabat ho pot explicar, però el seu accident és de concepte semblant: una moto que va lliscant i que l’encalça per les cames. Si a Catalunya no es va córrer fins que es va modificar el circuit, a Silverstone han de canviar l’asfalt, posar-hi drenatges i tocar els pendents perquè no hi hagi bassals abans no hi torni a competir una MotoGP.