Opinió

Primer principi de l’estil Barça

Com que dels sis trets defi­ni­to­ris de l’estil Barça, la pri­mera pre­missa pot impli­car la con­si­de­ració de l’esport com un espec­ta­cle, el lema Més que un club refe­ri­ria el Fut­bol Club Bar­ce­lona a una empresa gene­ra­dora de dis­tracció a la manera de les pro­duc­to­res musi­cals, tea­trals o cine­ma­togràfiques.

Cer­ta­ment, pri­o­rit­zar que l’equip que salta al camp a dis­pu­tar un par­tit de fut­bol (o de qual­se­vol com­pe­tició de les sec­ci­ons de l’asso­ci­ació espor­tiva) hagi de satis­fer el preu de l’entrada (o de la subs­cripció tele­vi­siva) pot reduir el sen­tit de l’estil Barça a una vul­gar com­pen­sació econòmica; i pot­ser que man­tin­guem l’encant de pen­sar que no.

Enten­dre que l’espec­ta­dor paga per 90 minuts de joc més la torna, o 120 i escaig si hi ha pròrroga, demana de posar l’afi­ci­o­nat en el cen­tre d’atracció, com un lec­tor a qui la fluència del text li pren el cap fins al punt i final i més enllà i tot, si la intenció és de fer, de cada par­tit, com de cada obra, una experiència ori­gi­nal, si no irre­pe­ti­ble.

Dei­xem estar aquí, per a més enda­vant en el temps i les ganes (a des­grat de la per­tinència) la simi­li­tud amb la per­cepció artística per la banda de l’espec­ta­cle i cen­trem-hi el pro­blema prin­ci­pal o, si es vol, el pinyol de la dis­tracció com a for­mació o com a defor­mació de la intel·ligència humana.

El sen­tit de la cita clàssica ‘Docere delec­tando’ (dita, a vega­des, ‘Ins­truire delec­tando’), del poeta llatí Horaci (treta dels ver­sos ‘lec­to­rem delec­tando pari­ter­que monendo’ –“fent gau­dir el lec­tor i ense­nyant-lo alhora”– de la seva Epístola als Pisons o Ars poètica, que vin­dria a ser un manual de com­po­sició artística con­tras­tat pels segles), ha dut tan de cor­coll la història de l’art i, per tant, de la lite­ra­tura, que convé que dis­tin­gim la poca-sol­tada de la dis­tracció primària de l’estu­pi­desa de la pedan­te­ria i la vani­tat.

En el pri­mer cas, veure un par­tit de fut­bol per l’ànsia de der­ro­tar el con­trari i tenir els juga­dors com una colla d’atle­tes ben for­nits per sor­tir ven­ce­dors de les con­fron­ta­ci­ons ideològiques (què són, sinó, els for­mats de les lli­gues?) uneix els segui­dors d’un equip i els seus ges­tors en la passió dels energúmens, que solen tenir, entre el rep­tilià i l’hipotàlem cere­brals, una dependència mor­bosa (no deba­des, del pri­mer en depe­nen els com­por­ta­ments de la sub­sistència ani­mal i, del segon, el con­trol del temor, l’enuig, la set i l’obsessió pel sexe).

En el segon, vari­ant titu­lada del pri­mer, la reco­pi­lació de dades històriques, estadísti­ques, biomèdiques, econòmiques i xafar­de­res situen els tri­bu­nai­res, comen­ta­ris­tes i altres dei­xe­bles de Quint Sep­timi Flo­rent Ter­tul·lià a l’alçada de la seva estu­pi­desa (és cone­gut, aquest pare de l’església, per defi­nir la fe com l’antítesi de la raó i garant de l’absur­di­tat com a cer­tesa).

L’aber­ració de con­si­de­rar el fut­bol com un espec­ta­cle pri­mari té, en con­tra­po­sició, la uti­li­tat for­ma­tiva de totes les dis­ci­pli­nes huma­nes obse­di­des per pro­cu­rar-nos la super­vivència, atès que l’ani­mal social que som sobre­viu perquè no està sol i té, en la col·lec­ti­vit­zació de l’esforç i del saber, la clau de volta de la intel·ligència. Per això, el pri­mer prin­cipi del joc del Barça situa l’espec­ta­dor en el cen­tre de la seva atenció i entén que pagui per tots els minuts de cada par­tit com el com­promís ine­lu­di­ble de dis­treure’l amb el com­pli­ment ínte­gre de tots els punts del seu estil, és a dir, del seu con­tracte.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.