Opinió

El nou búnquer federatiu

L’afer Rubi­a­les ha con­tribuït a fer obrir els ulls a l’opinió pública res­pecte al tracte humi­li­ant sofert per les juga­do­res de la selecció espa­nyola. Ara bé, també ha fet aflo­rar les ver­go­nyes d’una estruc­tura fede­ra­tiva anco­rada en el pas­sat. Manuel Vázquez Mon­talbán ja havia denun­ciat la manca de democràcia d’una ins­ti­tució que fins al 1975 depe­nia direc­ta­ment del règim.

Les pri­me­res elec­ci­ons democràtiques només van ser­vir per rati­fi­car Pablo Porta, únic can­di­dat al càrrec, que havia estat nome­nat amb ante­ri­o­ri­tat pel minis­tro gene­ral del Movi­mi­ento, Fer­nando Her­rero Teje­dor. El peri­o­dista bar­ce­loní encunyà l’expressió “búnquer fede­ra­tiu” per refe­rir-se a aquest orga­nisme. A diferència del que succeïa en el ter­reny polític, el fut­bol espa­nyol no es plan­te­java cap reno­vació dels càrrecs vin­cu­lats al fran­quisme (“A por la rup­tura fut­bolística”, Por Favor, 1975).

Fins i tot, quan es va conèixer la par­ti­ci­pació del pre­si­dent de la RFEF en la repressió con­tra els estu­di­ants repu­bli­cans als anys qua­ranta, els clubs de fut­bol, amb excepció de la Real Soci­e­dad, li dona­ren suport. Vázquez Mon­talbán es mostrà crític amb la posició del FC Bar­ce­lona i amb el seu pre­si­dent, Agustí Mon­tal. El Barça del “més que un club” no es podia que­dar de braços ple­gats davant dels fets denun­ci­ats i havia de dema­nar la dimissió del pre­si­dent de la RFEF (“Porta dimite, la demo­cra­cia no te admite”, Por Favor, 1977). Pablo Porta es man­tingué al cap­da­vant de la fede­ració gràcies a la “soli­da­ri­tat” de la resta de diri­gents fede­ra­tius. Així es feia palesa la difi­cul­tat per trans­for­mar la burocràcia fut­bolística d’unes asso­ci­a­ci­ons espor­ti­ves here­ves del fran­quisme (“Las fede­ra­ci­o­nes die­ron el por­tazo”, Por Favor, 1977).

La con­tinuïtat del selec­ci­o­na­dor Ladis­lao Kubala després dels mals resul­tats obtin­guts només es podia atri­buir a una política fede­ra­tiva basada en l’ami­guisme propi dels temps de la dic­ta­dura. L’eli­mi­nació del com­bi­nat naci­o­nal en la fase de grups del mun­dial de l’Argen­tina cons­tituïa la dar­rera espe­rança per tal que el pre­si­dent pre­sentés la seva dimissió i s’iniciés la “des­bun­que­rit­zació” fede­ra­tiva (“Que jue­guen a fútbol ellos”, Por Favor, 1978).

Mon­talbán no se’n sabia ave­nir, de la divisió gene­rada a la premsa espa­nyola davant de l’anunci de la dimissió de Porta a l’assem­blea gene­ral del fut­bol espa­nyol del juliol del 1980 (“Pablo Porta”, El Periódico, 1980). Tan­ma­teix, la manca d’altres opci­ons en pro­picià la ree­lecció el novem­bre de l’any següent. Davant del con­flicte entre la fede­ració i l’AFE, el peri­o­dista bar­ce­loní com­parà l’acti­tud gro­llera de Porta envers el repre­sen­tant dels fut­bo­lis­tes en el debat tele­vi­siu amb la que mos­tra­ven els diri­gents fran­quis­tes amb els dipu­tats esco­llits democràtica­ment (“Fútbol y gol­pes”, La Calle, 1981).

Final­ment, el govern soci­a­lista del 1982 aprovà un decret que impe­dia a Pablo Porta tor­nar-se a pre­sen­tar. Tan­ma­teix, Manuel Vázquez Mon­talbán adver­tia al res­pon­sa­ble del CSD, Romà Cuyàs, que calia refor­mar a fons l’ens res­pon­sa­ble del fut­bol espa­nyol. Una trans­for­mació que reque­ria la sor­tida de tots aquells diri­gents que havien fet pos­si­ble la per­pe­tu­ació d’un pre­si­dent en el càrrec. En cas con­trari, en el futur podria aparèixer un “nou Porta” al ser­vei dels seus interes­sos (“Porta”, El Periódico, 1983).

Qua­tre dècades després, encara tro­bem nom­bro­sos paral·lelis­mes amb la situ­ació actual de la RFEF. La inter­venció del govern a través del CSD, la posició dels clubs, el suport de l’assem­blea al pre­si­dent, la divisió de la premsa o el menys­preu envers les deman­des de les fut­bo­lis­tes, són alguns dels símpto­mes de la feblesa de la democràcia fede­ra­tiva. El ces­sa­ment d’alguns càrrecs de con­fiança només pot ser el començament d’una rege­ne­ració que ha d’arri­bar a l’arrel del pro­blema: una opa­ci­tat ins­ti­tu­ci­o­nal al ser­vei dels interes­sos espu­ris dels diri­gents.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.