PEL CARRIL DEL MIG
TONI ROMERO
Hispania, punt final
Se suposa que en la F-1 hi ha el millor de la disciplina de la competició automobilística: pilots, equips, enginyers, mecànics, monoplaces... Però aquesta suposició esclata en mil bocins per més d'una raó. Segur que fora de la F-1 hi ha grandíssims pilots, però, és clar, no porten dotació econòmica com Narain Karthikeyan, el segon pilot d'HRT (Hispania Racing Team). Arribar amb una maleta farcida de bitllets no és intrínsecament negatiu si a la pista s'està a l'altura. Però Karthikeyan no hi està, i el pitjor de tot és que ja se sabia. Pastor Maldonado i Sergio Pérez han arribat a Williams i Sauber amb patrocinadors sota el braç, però ningú no els discutirà la seva capacitat de rivalitzar amb els seus companys Rubens Barrichello i Kamui Kobayashi. Quan completin l'aprenentatge, serà qüestió de petits detalls.
En l'indi Karthikeyan conflueixen dos problemes: que deu ser el pilot més fluix de la graella i que té el pitjor cotxe del campionat. Fa un any l'equip Hispania ja va néixer malament en l'aspecte financer i, és clar, no es podia esperar que posés a la pista un cotxe competitiu sense ni haver-lo pogut provar. Però és que un any després han fet exactament el mateix. No sé si el seu propietari, José Ramón Carabante, s'arruïnarà per sempre amb aquesta aventura o encara hi farà negoci –durant unes setmanes es va alimentar el rumor que un gran fabricant de cotxes podria comprar l'equip– però sí que sé que amb els enginyers, mecànics, pilots i patrocinadors –pocs– que té no s'hi pot jugar d'aquesta manera. A Austràlia no van ni poder córrer perquè en la Q1 van fer més del 107% del temps del millor. Si van poder rodar en cursa a Malàisia, ho deuen a Red Bull i McLaren, que no van voler fer una volta ràpida de veritat i es van reservar les gomes per a la Q3. El cotxe no corre, no és estable i és molt pitjor que un Virgin, l'altre equip que sobra en la graella. Ser cinc i sis segons més lent per volta devalua la màxima disciplina i no aporta res de bo, només un risc afegit. Diuen que una retirada a temps sempre és una victòria, però el moment de plegar veles ja ha passat. I, mentrestant, Epsilon Euskadi, que tenia els inversors, l'experiència i la tecnologia per entrar en la F-1 i fer un paper decent a mitjà termini, viu ara una situació financera que li compromet seriosament la continuïtat, amb el govern espanyolista de Vitòria ajudant-hi. En l'ampliació de la graella, Ecclestone va imposar als nous equips els motors Cosworth i Villadelprat tenia emparaulats els Renault com els del campió Vettel. Si el filtre va ser aquest i no la capacitació i la solvència, ja li està bé tota la vergonya que li està fent passar Hispania.