Les preguntes que no respon Alguersuari
Les raons de la sortida de Jaume Alguersuari de Toro Rosso són tan estranyes com les que van motivar ahir al migdia la convocatòria d'una roda de premsa que no va aclarir res i que havia de servir per tancar els seus dos anys i mig a Toro Rosso. Alguersuari no vol que li preguntem més pel passat, però no ens n'ha donat les claus, i em pregunto per què. Per què calla, per què és conciliador amb Red Bull, per què ell –que sempre sol dir el que pensa– ara no piula.
I com que Alguersuari no vol o no pot aclarir què ha passat, obre la porta a una sèrie d'especulacions que, si vol i pot, haurà de desmentir. Vagi per endavant que Alguersuari ha demostrat, en dos anys i mig, que té nivell de sobres per competir amb els pilots que són en la F-1 sense necessitat de pagar, distinció, aquesta, molt important i obligatòria avui dia. No és gratuït que un dels periodistes britànics més reputats, James Allen, l'escollís el cinquè millor pilot de l'any. Tampoc és irrellevant que s'hagi pentinat un cop rere l'altre el seu company d'equip Sebastian Buemi, també depurat de Toro Rosso. I és irrefutable que, com a pilot, Alguersuari encara és molt lluny d'haver tocat sostre. Suficient per renovar? No, pel que s'ha vist.
No crec en les casualitats. No em quadra que Dietrich Mateschitz se'l carregués així, de cop, dilluns al vespre mentre sopava. Red Bull és l'heterodòxia en la F-1, però no fins a aquest punt d'irracionalitat. Mark Webber marxarà a final del 2013 i serà substituït per –teòricament– Daniel Ricciardo. Tenien por que Alguersuari derrotés Ricciardo a la pista i es postulés amb força com a relleu de Webber? Tampoc em quadra, perquè això també pot passar amb Vergne, i estem allà mateix. I Christian Horner, el director de Red Bull, sempre ha prioritzat tenir un segon pilot competitiu. Ho serà Ricciardo l'any 2013 més del que ho hauria estat Alguersuari? Tan difícil que el mateix australià donava per fet que Toro Rosso mantindria l'equip l'any vinent. O no en sabia res, o dissimulava molt bé.
Voldria pensar que Mateschitz i els seus assessors han arribat a la conclusió que ni Alguersuari ni Buemi tenen prou nivell per ser el segon pilot de l'equip bicampió. Molt arriscat, per molt que són qui els coneixen millor. Però, si fos així, per què no ho diuen? I, sobretot, per què no havien avisat abans els pilots, que s'haurien pogut situar en el mercat com va fer, per exemple, Vitali Petrov quan va intuir que a Renault (ara Lotus) només el volien pels seus patrocinadors? Qui ha portat Alguersuari a la F-1 és Red Bull, que el va acollir fa sis anys, però al preu de ser un pilot captiu, que no s'ha pogut posar en mercat fins que Red Bull se n'ha desentès.
D'això fa quatre dies, i només es pot entendre com una mala jugada, excepte que a Red Bull no hagi agradat la línia argumental que Alguersuari va seguir un cop es va saber la renovació de Mark Webber. “Frena la progressió del planter”, va dir el català. La resposta ha estat agafar-li la paraula, traslladant de Red Bull a Toro Rosso el suposat tap que denunciava Alguersuari i imputant al català i a Buemi el bloqueig del planter. “Amb dos anys i mig i tres anys en la F-1, Alguersuari i Buemi ja no són debutants, i Toro Rosso és un equip per donar oportunitats als debutants”, argumentava Franz Tost, el director de l'equip.
El que queda claríssim és que Toro Rosso és un equip molt menys independent de Red Bull del que voldria la FIA. Prescindint d'Alguersuari i Buemi s'arrisquen a un 2012 amb pocs punts i, per tant, amb pocs diners de retorn. Deu ser que la crisi passa de llarg.