Opinió

Deures d'estiu: els avançaments

No es pot oblidar que les curses es basen en el fet que el més ràpid vol avançar el més lent

Abans que els addic­tes a la gaso­lina feu vacan­ces, una d'avançaments. Quina diferència hi ha entre la mani­o­bra de Mal­do­nado amb Di Resta a Hon­gria i la de But­ton amb Vet­tel a Ale­ma­nya? Que entre Mal­do­nado i Di Resta hi ha con­tacte –sense con­seqüències– i entre But­ton i Vet­tel no n'hi ha perquè l'ale­many l'evita i avança per fora de la pista (com devien estar de mala­ment les rodes de l'anglès...) En canvi, a Mal­do­nado el san­ci­o­nen amb un pas lent pel car­rer de boxes i a Ale­ma­nya, el san­ci­o­nat resulta que és Vet­tel.

Parlo de la mani­o­bra de But­ton i no de l'avançament de Vet­tel. Tant But­ton (avançat) a Hocken­heim com Mal­do­nado (que avançava) a Hun­ga­ro­ring no dei­xen espai als seus rivals. A més, Mal­do­nado gai­rebé perd el cotxe i ha de fer un con­tra­vo­lant que li impe­deix evi­tar el con­tacte. But­ton, en canvi, no fa cap mani­o­bra estra­nya i s'entén que podia dei­xar espai a Vet­tel.

Tanta diferència hi ha, per tant, perquè en una acció se san­ci­oni Mal­do­nado i en l'altra, el san­ci­o­nat sigui Vet­tel? La res­posta és no. Mal­do­nado fa dies que està sota sos­pita –sobre­tot per l'inci­dent amb Checo Pérez– i a Red Bull, direc­ta­ment li han ficat el dit a l'ull, tant en l'aspecte tècnic com en qual­se­vol com­por­ta­ment hete­ro­dox que pugui tenir Vet­tel. Em resis­tia a lle­gir aquest 2013 en clau cons­pi­ra­tiva, però cada cop veig més clar que Vet­tel no pot ser el pri­mer pilot que gua­nyi tres títols seguits i que aquest cam­pi­o­nat toca a Fer­rari. Però Alonso fa mèrits de sobres, no cal esten­dre l'ombra de la sos­pita.

Un últim apunt: la justícia ha de man­te­nir un prin­cipi de pro­por­ci­o­na­li­tat. No és el mateix una falta de lesi­ons que un homi­cidi. El pas pel car­rer de boxes de Mal­do­nado podria haver estat equànime si hagués pun­xat un pneumàtic a Di Resta. En una acció sense con­seqüències, és un càstig penós que només con­du­eix a l'auto­re­pressió dels pilots i la des­na­tu­ra­lit­zació de les cur­ses, que són unes com­pe­ti­ci­ons en què el més ràpid vol avançar el més lent i aquest vol defen­sar la posició. I sovint sem­bla que els comis­sa­ris ho obli­din.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.