Un puntet de sanció preventiva
les queixes dels pilots que
se senten intimidats pel seu pilotatge han tingut efecte
La direcció de cursa del mundial de motociclisme va emetre ahir una resolució que –sense ser advocat– tinc la sensació que jurídicament no s'aguantaria i que si no acaba sent recorreguda és bàsicament perquè no té conseqüències immediates. Parlo del punt que han tret a Marc Márquez del seu carnet de pilot. És un punt perquè si fossin dos, el català hauria hagut de sortir últim diumenge de la graella de Sepang. Però també és un punt i no dos perquè Márquez no va protagonitzar cap acte que no es repeteixi una dotzena de vegades en cada gran premi. De fet, les explicacions de direcció de cursa ja ho admeten. No li treuen el punt per un contacte que qualifiquen de lleu, sinó per advertir-lo que no agrada que no deixi espai per a l'error quan, sobretot en les frenades, s'acosta tant al pilot que el precedeix. Aquí és, en l'argumentació, on la sanció suscita més dubtes. D'això se'n diu doctrina preventiva. Perquè menys lleu va ser el contacte de Márquez amb Lorenzo a Jerez. Perquè una acció gairebé calcada a la de Márquez a Motorland la vam veure en la cursa de Moto 2 amb Pol Espargaró. I ningú va investigar d'ofici.
Ningú ho admetrà, però al darrere del puntet preventiu hi ha les queixes de molts pilots, ja assentats a Moto GP, que se senten intimidats pel pilotatge de Márquez. Me'n guardo prou de jutjar-los porucs –a 300 per hora, seria una aberració–, però és així, és humà i és comprensible. Que l'hi preguntin a Sete Gibernau, com se sentia quan Valentino Rossi li deixava la moto marcada cada dos per tres.
L'altra qüestió és si el puntet preventiu canvia la frontera entre el que és permès i el que no. Vull creure que no, que diumenge no hi haurà un puntet al primer petit contacte. Però si els equips entenen que s'ha obert la veda, preparem-nos per considerar provisionals les classificacions, perquè de reclamacions, n'hi haurà. Márquez no és l'únic que pilota així. A Moto 2, sobretot en el gran grup que es forma en posicions intermèdies, si no pilotes així quedes l'últim.
També s'ha sancionat HRC amb els punts de marques que va sumar Márquez amb la victòria. Aquest és un fet més rellevant, sense precedents i que HRC assumeix perquè admet que un element de seguretat bàsic no estava prou protegit i perquè el mode d'emergència no va funcionar quan es va trencar el cable del control de tracció. Pedrosa no va caure pel contacte amb Márquez. La causa va ser la fallada del sistema de seguretat del control de tracció que, amb el cable trencat, havia d'haver tallat la transmissió de potència a la roda.
Pedrosa es podria haver fet mal, molt mal. Per sort no va ser així. Amb la sanció a HRC, la direcció de cursa obre la porta a qualsevol equip perquè reclami i demani danys i perjudicis a qualsevol proveïdor d'un material defectuós –comencem pels pneumàtics, si voleu– que causi un accident. No hi estic en contra, però tinguem clar que seguint aquest camí acabarem parlant tant de jutjats com de curses.