Que vagin jugant amb el Dakar...
Demà farà quatre setmanes que dos catalans, Xavi Mora i Jordi Banyeres, estan detinguts i incomunicats a Lilla. Quatre setmanes és prou temps per haver arribat a alguna conclusió sobre el grau d'implicació en l'afer dels 1.400 quilos de cocaïna que s'amagaven a les rodes de recanvi del camió. Però no, es veu que la policia francesa i el jutge no ho tenen clar. Tant se val que a Canet i Llavaneres es concentrin cada dijous centenars de familiars, amics i coneguts per reclamar el seu alliberament. És igual que tot un guanyador del Dakar com Nani Roma posi la mà al foc per Mora i Banyeres. Deu ser irrellevant que els caps identificats de l'organització siguin búlgars. Tampoc deu tenir cap valor que el camió d'assistència d'Epsilon s'estigués un mes en una esplanada, amb els blaus en mans mai se sap ben bé de qui, i que tots els pilots als quals repatrien els vehicles per aquest sistema trobin a faltar sempre una cosa o altra de l'interior.
No conec Banyeres ni Mora, però veient qui es mulla per la seva innocència, hem de creure que aquest cas no va amb ells. En canvi, estic convençut que si són a la presó lluny de casa és només per la cobdícia política del ministre de l'interior francès –Manuel Valls, català de naixement– i dels seus caps policials. A veure: si tan important és impedir l'entrada a Europa de 1.400 quilos de cocaïna (que ho és), el més barroer dels detectius sap que la manera de desarticular la xarxa no era aturant el camió a la primera àrea de servei que van poder, sinó deixant que arribés a la seva destinació per saber qui es feia càrrec de la droga. Però, és clar, això implicava que la policia que hauria intervingut ja no hauria estat la Gendarmerie ni Manuel Valls s'hauria pogut fer les fotos ni penjar-se la medalla d'haver interceptat el carregament de cocaïna més important vist mai a França (per poc, perquè al setembre s'havien trobat 1.300 quilos en un avió d'Air France). Deixar-lo arribar a destinació era la millor manera d'enxampar els autèntics responsables.
Però, a més, han comès un error que podrien pagar car i que segur que a l'organitzador del Dakar (ASO) no li ha fet cap gràcia. Jordi Juvanteny, també pilot de camió dakarià, ens posava aquesta setmana sobre la pista: “A partir d'ara, haurem d'exigir un registre previ del camió abans de pujar-hi. Jo no l'agafo fins que la policia em garanteixi que està net.” El col·lapse al port de Le Havre està assegurat, per no parlar del mal que li farà a la cursa la imatge de tots els seus camions i alguns cotxes sent registrats sistemàticament a la recerca de droga. A França, més important que el Dakar només hi ha el Tour i Roland Garros.
Per cert, no deixa de sorprendre que les concentracions es facin per reclamar l'alliberament de Xavi Mora i Jordi Banyeres, sense que s'esmenti David Oliveras, fundador d'Epsilon, que també està en presó provisional per ordre de l'Audiencia Nacional.