Una visita als Padres
El que escriu David L. Andrews a la seva excel·lent obra, compilació, Manchester United. A thematic study s'evidencia arreu. L'exemple de professionalització i management dels red devils ha estat un referent no només entre clubs de futbol europeus, sinó que a l'altra banda de l'Atlàntic també ho és per a altres organitzacions esportives, no només del seu conegut soccer. Scott Nickerson treballa pel departament de màrqueting dels San Diego Padres (MLB). “Hem pres els clubs de la Premier League com a referència, entre d'altres el United, per dissenyar el nostre programa de fidelització”, m'explica abans del partit que els va enfrontar amb els Rockies de Colorado (4-1) al magnífic Petco Park. L'Scott es mostra orgullós de ser una de les primeres franquícies americanes –ell diu la primera– a dissenyar un programa sencer de fidelització dels aficionats, més enllà de vendre abonaments per temporada “com les restants franquícies han fet tradicionalment”. “Més enllà d'aquest abonament, no oferíem res més”, conclou.
De fet, és interessant entendre per què els Padres, històricament un dels petits de l'MLB, s'ha interessat a maximitzar l'experiència del directe per als seus fans. Per una banda, no han estat una de les franquícies més llorejades del beisbol americà. Per l'altra: “San Diego és una ciutat que ofereix moltes altres opcions per passar l'estona abans que venir a veure un dels nostres partits”, es resignava l'Scott mentre recordava les fantàstiques platges de Coronado, el SeaWorld i l'increïble zoològic. “Això no és Pittsburgh, que si no acabes anant a l'estadi poques coses més a fer hi ha”, exclamava. Efectivament, millorar l'experiència del directe –amb un estadi adaptat a les necessitats dels patrocinadors, activitats prepartit familiars...– ha permès als Padres aguantar la clientela. Al final del partit, un aficionat cofoi exclamava: “Has anat al millor estadi d'Amèrica.” Potser en va fer un gra massa, però el cert és que l'experiència del beisbol a Petco Park no s'entendria sense aquesta oferta d'activitats que engrandeixen la llegenda d'aquesta franquícia fundada als anys trenta, i batejada en honor als primers missioners franciscans que es van establir a la costa oest.