Qatar,Glazer i les samarretes NBA
en un Boing 777 pintat de blaugrana i conviden
el món a viatjar, amb Barcelona com a ‘hub'
El president del govern nord-americà, Barack Obama, ha anunciat al món que el sergent Bowe Bergdahl, de Hailey, Idaho, torna a casa. Que torna perquè quatre talibans que eren a Guantánamo han estat moneda de canvi per rescatar-lo després de cinc anys de segrest. I que el garant de l'operació és el govern de Qatar, que es compromet que els alliberats no seran un perill per a la seguretat dels Estats Units.
El president de la FIFA, Joseph Blatter, ja admet que el mundial del 2022, que s'hauria de celebrar a Qatar –això sí, a l'hivern nostre perquè els 50 graus de l'estiu són un obstacle insalvable per jugar a futbol– està sota sospita després que The Sunday Times ha tret proves en les quals, el llavors president de la Confederació Asiàtica de Futbol, el qatarià Bin Hamman, hauria utilitzat uns 5 milions de dòlars per convèncer alguns dels membres de la FIFA per votar l'opció qatariana davant la dels EUA, el Japó, Corea del Sud i Austràlia. Un dels que va votar a favor de Qatar va ser, per cert, Platini. Blatter, en canvi, va votar a favor dels EUA.
El Barça va signar un contracte amb Qatar fins al 2016.Una de les clàusules del contracte deia que al llarg de la durada contractual es podia fer, només una vegada, un canvi de nom del leitmotiv del patrocini. Es va començar amb Qatar Foundation i ara, ja es vola amb Qatar Airways. Les hostesses del vel es mouen al costat d'Iniesta, Messi i Xavi en un Boing 777 pintat de blaugrana i conviden el món a viatjar de Doha a Europa, amb Barcelona com a hub.
A punt de jugar-se el play-off final de l'NBA, el nou comissionat, Adam Silver, substitut del sempitern David Stern, anuncia que no ha de trigar a arribar el moment en què les franquícies s'acabin rendint a l'evidència del futbol europeu, i col·loquin marques comercials a les samarretes, més enllà de la polèmica que aquest any Adidas, nou patrocinador de la lliga, ha provocat per posar mànigues a una samarreta de tirants de tota la vida.Però l'NBA negocia en bloc aquestes coses, és qui cobra i redistribueix...
I a tot això, sabem de la mort del magnat esportiu Malcom Glazer, l'home que va comprar el Manchester United perquè no en tenia prou de ser propietari dels Tampa Bay Bucaneers de l'NFL, als 85 anys. Un visionari que, amb l'ajut dels seus quatre fills, va desembarcar en el soccer, al club que té més seguidors, uns 300 milions, diuen, arreu del món. Més que el Barça i el Real Madrid, encara, tot i la desastrosa temporada que ha fet. Glazer va adquirir el club anglès per 1.470 milions d'euros, i acaba de firmar el contracte de patrocini de samarreta més al·lucinant que es pugui pensar: uns 70 milions de dòlars per cada temporada pagats per Chevrolet. I això que la companyia automobilística ha anunciat que no vendrà cotxes a Europa. On, llavors? A l'Amèrica del Sud, a l'Àsia i a l'Orient Mitjà, que és on el United reuneix milions de fans...
El United té, diuen, uns 243 milions per fitxar aquest estiu. Ho pot comprar tot, si vol. Qualsevol cosa per tornar a ser qui era, Van Gaal al capdavant. Més que els que reconeix el Barça, de 60 a 120, segons Bertomeu. Entre una i altra xifra, hi ha una diferència. Queda clar que fer rutllar el club blaugrana, avui, no sembla difícil tenint en compte que en drets de televisió arriben 150 milions; en patrocinis, de Nike, Qatar i menors, uns 176, i que la resta, fins als 520 aproximats de la temporada que ve, quotes i ticketing. Amb això tanquen amb superàvit, que serveix per reduir una mica més el deute. Nike ja sap que aquest any ha de renegociar la xifra. Amb el negoci de la venda a la botiga cedit, ven al museu, a la ciutat, i l'etern rival, a més, el Real Madrid, és Adidas. Però el Barça li fa veure que 30 milions d'euros per any queden lluny dels 70 de dòlars que paguen al United. Al cap i a la fi, és important guanyar la Champions i, si no, que l'hi preguntin a Fly Emirates, patrocinador del Real Madrid, que ha pagat molt de gust un plus de 3 milions més per aquest títol al club blanc i que ha superat així l'aportació de la línia aèria rival, la de l'etern rival.“Vola a Dubai (o a través), no a Doha...” és avui el seu eslògan.