Opinió

Clippers: el conte de la Ventafocs

El públic
de Los Angeles Clippers és
de classe treballadora, perfil jove
i origen hispà, disposat a veure com
el conte es
fa realitat
i l'etern perdedor
es pren
la revenja

Quan ara fa un parell d'anys Magic John­son i Mark Wal­ter, pre­si­dent d'un impor­tant grup d'inver­sors, van desem­but­xa­car dos bili­ons de dòlars per com­prar els Dod­gers de Los Ange­les, pro­ba­ble­ment un dels equips més emblemàtics de l'esport nord-ame­ricà, els experts van par­lar de “dis­ba­rat” colos­sal. Han pas­sat dos anys i dos mesos i la xifra ha estat, si més no, igua­lada, perquè Steve Ball­mer, la mà dreta des de fa 34 anys de Bill Gates, factòtum de Micro­soft, ha deci­dit que era el moment de dei­xar l'empresa de Red­mond i dedi­car-se a fer els pos­si­bles perquè els Clip­pers de Los Ange­les facin rea­li­tat el somni ame­ricà, que, en defi­ni­tiva, diu que qual­se­vol pot tri­om­far a base de tre­ba­llar i ges­ti­o­nar bé, encara que es digui Clip­per.

I és que si aneu als EUA pro­ba­ble­ment us assa­ben­ta­reu que els Cubs, en beis­bol, i el segon equip de Los Ange­les, en l'NBA, col·lec­ci­o­nen acu­dits sobre el seu nivell espor­tiu. Dotze mili­o­na­ris veient per tele­visió la final de l'NBA? La plan­ti­lla dels Clip­pers. Un juga­dor dels Clip­pers amb un Anell de campió? Un lla­dre. És un equip per­de­dor, diuen molts. Lla­vors, per què Ball­mer s'ha gas­tat un 10% del seu patri­moni, almenys el reco­ne­gut per la revista For­bes, en l'adqui­sició?

Fa uns mesos, el cofun­da­dor de Micro­soft Paul Allen va treure un lli­bre en el qual expli­cava com Bill Gates i l'ales­ho­res direc­tor gene­ral Ball­mer van tra­mar des­em­pa­lle­gar-se'n. Allen deia que la sort l'havia acom­pa­nyat, ja que va estar a punt d'accep­tar una mise­ra­ble oferta de 5 dòlars per cada acció del 36 per cent que tenia, i al final no ho va fer. Gràcies a això, i al crei­xe­ment de Micro­soft, ara podia pre­su­mir de ser el més ric dels pro­pi­e­ta­ris de l'NBA, pro­pi­e­tari dels Seattle Sea­hawks de l'NFL i dels Port­land Trail Bla­zers del veí estat d'Ore­gon.

Ball­mer va fra­cas­sar fa un any quan va inten­tar com­prar la franquícia dels Kings de Sacra­mento, que volia por­tar a l'estat de Was­hing­ton, prop de la seu de Micro­soft, i empor­tar-se l'equip a Seattle, d'on mai havien d'haver mar­xat els Super­so­nics, ara fa deu anys, camí d'Okla­homa City. No se'n va sor­tir. Ara, en canvi, ha llançat la casa per la fines­tra, ha posat 2,1 bili­ons de dòlars a les mans de la dona de Donald Ster­ling, un jueu odiat arreu dels EUA per haver fet comen­ta­ris racis­tes a la seva nòvia. Curiós, trac­tant-se d'algú que té Blake Grif­fin i Chris Paul a les seves files. L'NBA no el volia més en la llista de pro­pi­e­ta­ris i final­ment, la dona, en sen­sa­ci­o­nal revenja per haver estat subs­tituïda per una Bar­bie asiàtica, va accep­tar l'oferta de venda. Doble tri­omf.

Curiós que fos una exdona la que fes via­ble la venda dels Dod­gers. L'ex de Fred McCourt, el pro­pi­e­tari, que havia de rebre 138 mili­ons de dòlars en con­cepte d'indem­nit­zació pel divorci, va apro­fi­tar el con­curs de cre­di­tors del club, el 2012, per auto­rit­zar la venda al grup de Magic John­son, va cobrar els diners allà al jut­jat, i la resta va anar a parar a eixu­gar els 400 mili­ons de deute que arros­se­gava el club. Pagats tots els cre­di­tors, a McCourt li van que­dar, pobret, uns 500 mili­ons de dòlars.

Tor­nant als Clip­pers, tot­hom coin­ci­deix que la inversió de Ball­mer no és per gua­nyar diners a curt ter­mini, però l'equip ho té tot a favor per can­viar la història. La seva història d'eterna ven­ta­focs. Els Lakers han dei­xat de ser enor­me­ment supe­ri­ors. Los Ange­les és una metròpolis de 16 mili­ons de per­so­nes amants dels esports, dels Dod­gers, dels Angels d'Ana­heim, dels Kings d'hoquei sobre gel, que també juguen a l'Sta­ples Cen­ter, per cert, i que saben que els dos equips que van mar­xar de la ciu­tat a mit­jans dels noranta, els Rai­ders i els Rams de l'NFL, poden tor­nar a casa en una altra ope­ració econòmica espec­ta­cu­lar. I no més enllà de l'any que ve. Hi ha lloc per a tants fans? Sí, sens dubte. I més, amb un públic com el dels Clip­pers, for­mat per clas­ses tre­ba­lla­do­res, d'un per­fil jove, d'ori­gen hispà, gent dis­po­sada a veure com el conte es fa rea­li­tat i el que allà ano­me­nen under­dog, l'etern per­de­dor, aquell de qui tots fan riota, es pren la revenja.

I el pla de màrque­ting va fun­ci­o­nant. Els abo­na­ments dels Clip­pers s'estan venent de pressa per a la tem­po­rada, cada par­tit més de 16.000 espec­ta­dors paguen entrada, això sí, bas­tant més barata que per veure els altres inqui­lins del pavelló, els Lakers. L'entre­te­ni­ment durant els matxs fa que les famílies no dub­tin a pas­sar una tarda o un ves­pre allí. I men­tres­tant, les tele­vi­si­ons han anat aug­men­tant l'import dels con­trac­tes amb els clubs. Als Clip­pers ja els donen 120 mili­ons de dòlars cada any, en una zona del país far­cida d'ope­ra­dors locals de cable i emis­sors emer­gents per inter­net.

La cosa és que l'ombra sobre Ball­mer encara no s'ha dis­si­pat del tot. No deu voler endur-se la franquícia a Seattle, oi? A la ciu­tat on el seu excap, Paul Allen, regna amb els Sea­hawks en l'NFL, l'indret de la tec­no­lo­gia, sí, però, amb una audiència molt menor que a l'estat del sud, a Califòrnia. Ball­mer ha hagut de pro­me­tre que els Clip­pers, que deuen el nom als vai­xells del segle XIX que, a vela, supera­ven en velo­ci­tat els vai­xells de vapor, no es mou­ran de Los Ange­les. I és que l'home que Bill Gates i Paul Allen van triar el 1980 per diri­gir la pui­xant Micro­soft i que va deci­dir, en una de les seves dar­re­res deci­si­ons direc­ti­ves, com­prar Skype per només 8.500 mili­ons de dòlars, sap que el negoci va davant del cor.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)