Opinió

La gran disjuntiva

Avesat al seu canibalisme estadístic i a lluitar amb els Lakers per l'anell cada curs, a Kobe li costa adaptar-se a la nova realitat de la franquícia i a la seva

“En aquesta vida s'ha de ser intel·ligent, con­seqüent i rea­lista. No ser-ho el pot per­ju­di­car a vostè i a tots els que el rode­gen.” No recordo de qui és la frase ni on la vaig lle­gir, però em va que­dar gra­vada per l'adap­ta­bi­li­tat a qual­se­vol àmbit. També, lògica­ment, en el bàsquet i el món de l'esport.

Per a un pro­fes­si­o­nal d'elit, no hi ha moment de més tensió interna que el de l'enfo­ca­ment del final de la seva car­rera. Ja pot haver gua­nyat títols o haver excel·lit en ambi­ents de màxima hos­ti­li­tat, que l'estrès men­tal que li genera la pos­si­bi­li­tat de dei­xar-ho el mar­ti­ritza. Li crea dub­tes sobre la idoneïtat d'aga­far un camí o un altre, o pit­jor encara, se li apa­rei­xen els fan­tas­mes sobre el que pot can­viar la seva vida l'endemà de l'últim ball. La por del què pas­sarà? quan no hi hagi els focus cons­tant­ment a sobre o l'adre­na­lina de la com­pe­tició, del dia a dia. No és sen­zill encer­tar el quan perquè no hi ha cap fórmula màgica uni­ver­sal i, com en tot, cada per­sona és un món. En aquesta dis­jun­tiva, es troba anco­rat ara Kobe, el ter­cer màxim ano­ta­dor històric de l'NBA i bèstia com­pe­ti­tiva com poques n'hi ha hagut. “Té men­ta­li­tat d'un assassí en sèrie duta al bàsquet”, diu encara d'ell Paul Pierce per la seva insa­ci­a­ble capa­ci­tat de tri­tu­rar les defen­ses rivals un cop i un altre. Una nit i una altra. Sense des­cans.

Ave­sat al seu cani­ba­lisme estadístic i a llui­tar amb els Lakers per l'anell cada tem­po­rada, li costa adap­tar-se a la nova rea­li­tat de la franquícia i a la seva. Per segon any con­se­cu­tiu, no hi haurà play-off i, amb el 12-29 actual, els grocs hau­ran de fer mans i mànigues per evi­tar empit­jo­rar el balanç del curs pas­sat (27-55), el pit­jor des de l'ater­ratge a Los Ange­les, el 1960. És l'onzè màxim ano­ta­dor de la com­pe­tició en el curs actual (22,6), però amb mals per­cen­tat­ges (37,2% en tirs de camp) i sense tenir la incidència i deter­mi­nació tan regu­lar en el joc com en altres anys. Física­ment, li costa recu­pe­rar-se d'un dia per l'altre –ja s'ha per­dut set par­tits per des­cans– i no s'ha d'obli­dar la tor­tura de lesi­ons que ha patit els dos cur­sos pre­ce­dents. De fet, fins no fa gaire va adme­tre que tenia “dolors cons­tants” als dos genolls, al tendó d'Aquil·les, a banda de rigi­desa a l'esquena. Tot ple­gat no li ha impe­dit assu­mir tot el pes de l'equip i, al con­trari que en el pas­sat, amb més epílegs nega­tius que no pas de posi­tius.

Des que va fir­mar la seva reno­vació fins al 2016 –dos cur­sos per 48,5 mili­ons de dòlars–, tot­hom va donar per fet que aque­lla era la data de cadu­ci­tat de Kobe. Pot­ser ningú comp­tava amb uns resul­tats tan nefas­tos aquest curs, que l'únic que pro­vo­quen és frus­tració en una franquícia de tra­dició gua­nya­dora. I a Bryant, al pri­mer. La seva impotència davant la der­rota l'ha fet escri­das­sar públi­ca­ment Lin o, en entre­na­ments, quei­xar-se del nivell d'ener­gia dels com­panys. A banda d'un clima gens salu­da­ble en el grup –alguna de les millors actu­a­ci­ons corals han arri­bat sense ell a l'equip–, també afecta en la pla­ni­fi­cació espor­tiva als des­pat­xos. A cap de les estre­lles capa­ces de can­viar el rumb dels Lakers, els atrau la idea de venir-hi per aquesta sen­sació inhe­rent de ser l'equip de Kobe. Un Kobe que, amb el seu salari, també con­di­ci­ona la massa sala­rial al ros­ter. Més aquest curs que en el següent, on l'equip té com­pro­me­sos 36 mili­ons de dòlars, comp­tant-hi els seus 25.

A la vida, no tot és blanc o negre. Els gri­sos hi tenen cabuda i, si Byrant és “intel·ligent, con­seqüent i rea­lista” hau­ria de replan­te­jar el seu rol a la franquícia, com­par­tint pes específic i econòmic per tenir més com­pe­ti­ti­vi­tat –casos de Nowitzki als Mavs o Dun­can als Spurs–, i ini­ci­ant el procés de recons­trucció. Si no n'és capaç, pot­ser ha de pen­sar si real­ment li sor­ti­ria a compte arris­car-se a un altre curs com aquest, sense dis­fru­tar i vivint per­ma­nent­ment ins­tal·lat en el dolor físic i de les der­ro­tes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)