Els ingressos del Barça
la marca esportiva (fins ara Nike)
1 Partim de la base que tots els barcelonistes volem que el Barça sigui el club esportiu líder mundialment. Doncs si establim aquest punt de partida, de tots és sabut que si els ingressos no són els més alts del sector es perd competitivitat. I, darrerament, les dades que anem rebent en aquest àmbit no són les més encoratjadores. Segons l'estudi de Deloitte Football Money League, el Barça ocupa la quarta posició (al davant tenim el Real Madrid, el Manchester United i el Bayern de Munic) i, a més, fa tres anys que s'observa un estancament clar dels ingressos.
2 Sortosament, és bastant factible que la situació pugui canviar. Així, el Barça tornaria a una època de creixement amb l'objectiu de seguir liderant la indústria del futbol. Properament, cal renegociar els acords amb el patrocinador de la samarreta (fins ara Qatar), els drets televisius (fins ara Mediapro) i l'acord amb la marca esportiva (fins ara Nike). Sigui aquesta junta actual o la propera la que dugui a terme aquests acords, és evident que es podran millorar. Val la pena detallar-ho.
3 El patrocini de la samarreta és un actiu que té múltiples opcions. D'una banda, es pot buscar l'empresa que pagui més i segur que si es fa una cerca professional, és fàcilment superable l'acord actual amb Qatar. També es pot optar per una aliança estratègica amb una companyia o una entitat que potser no pagui tants diners, però que no tingui –si és el cas– connotacions negatives. Alhora, es pot cercar un acord amb una entitat solidària i tornar a projectar el Barça com un club solidari i buscar el retorn econòmic a mitjà termini. Sens dubte, és un àmbit en què cal millorar decididament.
4 Els drets televisius haurien de ser també una font de creixement evident. L'acord actual a què han arribat els equips de la Premier League situa els pitjors de la lliga anglesa en unes xifres similars a les del Barça. Per tant, malgrat que la marca de la lliga espanyola no sigui tan forta com la de la Premier, la marca Barça globalment és molt alta i segur que es poden vendre els continguts de televisió a uns valor més coherents amb el mercat actual i de futur.
5 L'acord amb la marca esportiva té, certament, menys variables. Es tracta de buscar l'empresa que doni més contraprestacions econòmiques. Ara bé, cal tenir en compte actius com la FCBotiga, just al costat del Camp Nou, que podrien ser una font d'ingressos molt més alta per al club.
6 Si es fa bé la feina, el creixement pot ser molt destacat a curt termini, tan sols és necessari actualitzar els acords detallats i posar-hi una mica d'enginy i professionalització en l'estructura del club. Per exemple, si s'assolís un retorn que, de moment, és mínim dels fans del Barça en xarxes socials com Facebook i Twitter (fins ara només consumeixen continguts gratuïts) es podria obtenir una altra via d'ingressos important.
7 Els camins per créixer en ingressos i fer del Barça un club més sòlid, tot liderant la indústria de l'esport, són transcendents per seguir tenint un model propi de futbol formatiu, poder fitxar les estrelles mundials que l'equip necessiti i pagar els salaris dels millors futbolistes. De cara a les properes eleccions, caldrà interpretar també quina és l'opció que ho pot generar amb més garanties.