A roda
Odissea 2020
Si tot va bé el 2020 Barcelona rebrà el pilot en l'edició número 100 de la Volta. Què ha de fer la cursa per etapes per excel·lència del nostre país per mantenir viva la flama, començant pels organitzadors i acabant pels seguidors? La futura reforma del calendari internacional ens en dóna algunes pistes. La Volta probablement tindrà un dia menys i, sobretot, costarà menys diners. No hi haurà l'obligació de portar tots els grans equips, que continuaran venint ja que els convindrà per una qüestió de calendari. Les figures tampoc fallaran. Per als que volen guanyar el Giro, Catalunya és i serà una parada obligada. L'organització, per l'experiència dels últims anys, tampoc fallarà, ja que en diferents situacions límit se n'han sortit i, de fet, ha evitat la desaparició de la Volta. Alguns podran dir que ha estat el govern el que ha salvat els mobles, però sense un grup de gent al darrere encarregant-se de la feina bruta, la Volta seria història.
Si alguna cosa pot fallar el 2020, com ha fallat aquests últims anys, és el compromís de les ciutats. Generalitzar és impossible, però hi ha casos que fan pensar. Figueres, per exemple, va preferir comprometre's amb una volta francesa, el Tour del Mediterrani –finalment suspès– abans que fer-ho amb la Volta. I Lleida sempre ha tingut més bona relació amb la Vuelta que amb la Volta. Si el 25-M la majoria dels nous governs municipals que es formen al país són sobiranistes ho podran demostrar amb fets i no paraules.