L'Espanyol a la Xina
i aprofitar el moment
Chen Yansheng ha generat una gran oportunitat de negoci al RCD Espanyol. El propietari xinès dels blanc-i-blaus sap que la marca Barcelona té èxit arreu del món i que és un actiu que, associat a la màgia del futbol, pot fer furor. La notícia que el club es fixa amb interès en el mercat xinès com a via per exportar el seu model de futbol i, a la vegada, com a font de talent per importar nous jugadors al seu brillant planter és d'allò més interessant, per al mateix club i per a tot el futbol estatal. Per la complexitat de la Xina és un risc, però cal veure-ho com una gran oportunitat. Només les reticències al canvi poden frenar una operació en què hi ha més a guanyar que a perdre. Certament, l'Espanyol mai podrà competir amb la grandesa i megalomania del FC Barcelona. Tant pel que fa a la imatge projectada internacionalment –segons algunes estadístiques, el Barça és el club amb més seguidors arreu del món– com pel que fa al magnetisme de cara als turistes que arriben a la Ciutat Comtal o els jugadors que, desitjosos, n'esperen sempre una trucada que els entronitzi definitivament. No obstant això, l'associació amb un partner de grans dimensions com és Rastar Group, un referent en el mercat asiàtic, pot obrir la porta al club blanc-i-blau a convertir-se en valor segur en determinats entorns: d'una banda, els èxits que ha tingut el planter blanc-i-blau posen en valor el knowhow que els seus entrenadors poden exportar (i exportar knowhow també vol dir exportar marca); i de l'altra, les instal·lacions de l'Espanyol són d'una polivalència que les fa envejables per a molts clubs de primera a l'hora de poder explotar en termes d'hospitality, gestió d'esdeveniments o facilitats esportives. L'hospitality és el gran repte dels nostres clubs. La Xina és un mercat tan gran que, qui més qui menys, tothom hi pot trobar alguna oportunitat. La sort de l'Espanyol és que arriba al gegant asiàtic a través d'un dels seus magnats. Tot emprenedor que aterra a Pequín assumeix que és difícil entendre les dinàmiques d'aquell país, però si el soci és prou potent, un nou món s'obre davant teu. Ara el club té l'oportunitat de fer un salt qualitatiu. Només cal ser ambiciós, evitar la por dels més romàntics i aprofitar el moment.