Bàsquet
‘Soterrani 35’, el Twitch als Estats Units
Tres gironins a Memphis
Guillem, Josué i Urban, tres aficionats del Bàsquet Girona, viatgen als Estats Units gràcies a un Verkami organitzat per ‘Soterrani 35’
“La societat gironina ha de veure la retirada de la samarreta de Marc Gasol a Grizzlies com un gran títol”, diu en Guillem
Queda poc per a l’esperada retirada de samarreta dels Memphis Grizzlies a Marc Gasol. El dorsal 33 que portava el català passarà a ser, juntament amb el 50 de Zach Randolph, un dorsal respectat i retirat a l’equip de l’estat de Tennessee. És l’honor més gran que una franquícia de l’NBA pot atorgar a un jugador tan especial per a la ciutat americana, i també per a Girona. Gasol ha unit dues ciutats, dues societats i dues cultures que són totalment oposades. Encara que sigui de manera metafòrica, dissabte Girona i Memphis viuran una emoció compartida i el Bàsquet Girona també hi serà representat a través de la seva executiva en cap, Stefi Batlle, i també d’un grup d’aficionats, sota el nom de Soterrani 35, que l’han feta grossa. Una aventura que ara mateix coneixerem.
Aquest cap de setmana, tres gironines hi seran i a L’Esportiu hem volgut conèixer la seva peculiar història per poder presenciar una nit màgica per a Gasol a 7.600 quilòmetres de distància. Ens dirigim al restaurant Doll, en ple Barri Vell de Girona, perquè en Josué (propietari del bar), en Guillem (comercial) i en Rafa (professor) ens expliquin com va sorgir aquesta idea de viatjar cap als Estats Units a presenciar la retirada. “Jo ho vaig posar al grup de WhatsApp”, diu en Rafa; “Jo vaig posar més llenya al foc pel grup i en Josué, el boig del Doll, va dir que ho podíem tirar endavant”, deia en Guillem. Tot prenent un refrigeri, tots tres em comencen a explicar que durant una setmana la majoria pensava que seria una broma. “Jo creia que allò era una animalada, però no, es va tirar endavant”, afirmava en Guillem amb un somriure a la cara. A partir d’aquest moment és quan entra en escena el tercer membre del viatge, Urban, que no apareix a la fotografia, però s’ha encarregat de crear un Verkami per mirar de finançar el viatge. En aquest micromecenatge, els membres del Soterrani han dissenyat paquets de col·laboració amb marxandatge, experiències i publicitat al programa com a moneda de canvi. Van calcular que necessitaven 1.200 euros per persona. “No és només per pagar els vols, també han servit per pagar les recompenses, les samarretes i el 5% més IVA que demana el Verkami”, afegia en Guillem, que des del principi qualificava l’operació com una “bogeria”. Al final, 3.330 euros ha estat la xifra recaptada que ha permès que en Guillem, en Josué i l’Urban facin les maletes per viatjar demà cap a Memphis. “Ens sentim uns privilegiats per viure aquest moment”, expliquen en Josué i en Guillem, presents. En Rafa, tot i no anar-hi, també ho viu intensament i content per l’interès que ha generat als mitjans aquesta aventura. “Ens han fet entrevistes, reportatges i hem lligat una col·laboració amb la ràdio des d’allà”, explicava en Josué. “El nostre pla és arribar divendres a la matinada i dissabte ja entrar al pavelló a partir del migdia, les deu de la nit d’aquí. Farem un directe al nostre canal de Twitch i improvisarem a través d’un petit guió que hem fet, així podem tornar tot el que l’afició i la gent ens ha donat”, deia en Guillem. Un total de 76 aportacions que han servit per poder viure un autèntic somni. “El que ens sorprèn més és que s’hi ha involucrat molta gent, no només seguidors fidels. Des del que hi ha posat 10 euros fins a les empreses que n’han posat 200. Fins i tot una persona hi va posar un euro”, explicaven.
Després de confirmar el viatge a les xarxes, els membres del Soterrani 35 s’han posat a treballar per poder coordinar-se i explicar tot el que passi al FedEx Forum de Memphis. En Guillem pren la paraula i fa una reflexió en veu alta: “Els gironins hauríem de considerar aquesta retirada de samarreta de Marc Gasol com un títol per a la ciutat i el bàsquet gironí.” Tots tres estan molt agraïts al president del Bàsquet Girona i tenen propostes per fer un homenatge més nostrat. “A banda de penjar la seva samarreta, jo li faria una estàtua”, deia en Josué; “Jo, directament, canviaria el nom de Fontajau pel de pavelló Marc Gasol Sáez”, afegia en Guillem, entre riures. Entre moltes anècdotes que han viscut al seu programa setmanal a Twitch, tots tres expliquen orgullosos el dia que Gasol va concedir-los una entrevista. “Ens van dir que no concedia cap entrevista a ningú i al final va venir amb nosaltres. Des de la direcció ens van preguntar com ens ho havíem fet”, afegien. Tot i que diuen que com a projecte de Soterrani no tenen més expectatives que “passar-ho bé” i, sobretot, no deixar de ser “espontanis”, comprovo en primera persona que conserven una passió a l’hora d’explicar les seves aventures. Demà al matí, en Josué, l’Urban i en Guillem estaran volant cap als Estats Units; en Rafa ho seguirà. Una bogeria que s’ha convertit en realitat i que posa en relleu el poder de la comunitat del Bàsquet Girona. L’essència del club.
Al Soterrani 35, la clau de l’èxit
L’aficionat del Bàsquet Girona ha trobat un lloc d’unió i debat en El Soterrani, un programa setmanal que ha creat una comunitat d’aficionats i seguidors del club fundat per Marc Gasol. L’origen d’aquesta iniciativa es remunta a Àlex Font, que va reunir un grup heterogeni d’entusiastes del bàsquet –Rafa Sin, Guillem Recasens, Josue Juan i Martí Cano– per compartir i debatre les últimes novetats del club.”Ho fem per passar-ho bé, sense pensar en el dia de demà i per crear comunitat entre tots els aficionats del Girona”, afirmen en Rafa, en Guillem i en Josue.El Soterrani no és simplement un programa d’anàlisi tècnica dels partits. És un espai on es parla del dia a dia del Bàsquet Girona, on es comparteixen opinions, anècdotes i es creen vincles entre la comunitat. “No és un programa només de bàsquet, sinó que parlem de la vida i de les nostres vides. Ho compartim amb la gent”, assenyalava en Guillem, que feia èmfasi en la voluntat de parlar d’entreteniment. Cap dels integrants és ni periodista ni comunicador; mestre, estudiant, comercial o restaurador, tots junts per crear una comunitat cada vegada més gran. Es tracta d’una trobada virtual que té lloc cada dilluns en què els aficionats poden expressar les seves opinions i sentir-se part d’una gran família de seguidors.El programa ha anat evolucionant amb el temps, adaptant-se a les necessitats i interessos dels seus seguidors. Des dels inicis, en què l’objectiu era simplement parlar del Bàsquet Girona, s’ha anat ampliant el ventall de temes tractats, incloent-hi seccions sobre gastronomia, lesions dels jugadors, pronòstics i molts altres. “Vam estar dues hores analitzant el vídeo de la retirada d’en Marc Gasol del bàsquet”, explicava tot rient en Rafa. Una de les claus de l’èxit d’El Soterrani és la seva capacitat per connectar amb la seva audiència. A través d’entrevistes amb figures destacades com Marc Gasol, Steffi Batlle –les dues que han fet més il·lusió a en Guillem– i altres jugadors com Èric Vila, Sorolla, Marcos, Cosialls o Sevillano, el programa ofereix una perspectiva única i personal del món del bàsquet.No obstant això, El Soterrani no és només un programa d’entreteniment. També ha tingut un paper important en la relació amb el club, actuant com a veu dels aficionats i transmetent les seves preocupacions i suggeriments al club. “Des de la secció del Foodterrani, en què comentàvem el menjar de Fontajau, fins als comunicats mèdics, crec que ens escolten des del club”, deien. A més, el projecte ha contribuït a mobilitzar la comunitat per a la darrera aventura a Memphis, com hem explicat. En resum, El Soterrani no és només un programa de bàsquet. És una comunitat, una família on els aficionats poden connectar, compartir i gaudir de la seva passió pel Bàsquet Girona. Aquesta iniciativa ha demostrat que el bàsquet no és només un esport, sinó també una forma de vida que uneix les persones i crea vincles indestructibles.