Quant costa arribar a la llotja?
Les precandidatures tenen pressupostos que van des dels 250.000 als 600.000 euros, tot i que aquesta última quantitat augmentarà si es passa el tall de les signatures
Toni Freixa ha creat una societat limitada per justificar totes les despeses de la campanya
La campanya electoral del Barça començarà de manera oficial el 15 de gener. S’allargarà fins al dia 22. La protagonitzaran els candidats que aconsegueixin 2.257 suports vàlids dels socis de l’entitat. Però, com recordava un dels precandidats, la campanya fa setmanes que va començar. Ja són mesos –en alguns casos, anys– el temps que fa que els aspirants a la presidència es preparen per arribar a la llotja del Camp Nou. I són uns quants centenars de milers d’euros els diners que invertiran en aquesta campanya.
L’expresident Joan Laporta va començar fort, amb una acció que el va situar en el centre de la precampanya. La lona desplegada a Madrid, en un edifici situat a 150 metres del Santiago Bernabéu, amb el missatge “Ganas de volver a veros”, va ser una genialitat de màrqueting ideada per Lluís Carrasco, cap de campanya. El cost, segons fonts de la mateixa precandidatura, va ser de 70.000 euros i no de 120.000 com havia insinuat un altre precandidat. El pressupost del grup de Laporta és d’uns 500.000 euros. El grup destaca que han aconseguit moltes coses sense cost. Per exemple, la seu electoral, cedida per Moritz. Així com molts dels viatges que l’expresident ha fet per territori espanyol per donar a conèixer el seu programa.
Uns 600.000 euros és el pressupost de la precandidatura Sí al futur, que lidera Víctor Font. Les partides més grans se les enduen el lloguer del local on han instal·lat la seu electoral, al número 117 del carrer Balmes de Barcelona; l’estructura que han creat per aconseguir les signatures; la publicitat que han fet i faran, i també el cost dels treballadors que han contractat durant tota la campanya, tant a la seu com els especialistes en xarxes socials, comunicació, màrqueting...
Toni Freixa no vol donar xifres, però el seu grup sí que explica que han ideat una manera innovadora de finançar la campanya electoral. Ho han fet creant una societat anomenada Candidatura Toni Freixa 2021, SL, per justificar totes les despeses. “Ho hem fet per evitar el que va passar l’any 2010 amb la candidatura de Sandro Rosell. Va ser objecte d’una inspecció fiscal amb resultat de multa per a tots. Volem liquidar amb absoluta transparència els costos derivats de la campanya”, indiquen. “En costos, estem per sota de Font, Laporta, Vilajoana i Farré, i per sobre dels altres”, hi afegeixen. La gran despesa és per a la seu –situada a pocs metres del Camp Nou–, la publicitat i la feina a les xarxes socials.
Jordi Farré va fort, en aquesta precampanya. Possiblement, la seva seu és la més gran de totes. Un local de dues plantes al carrer Numància de Barcelona que pot fer servir fins i tot per fer les rodes de premsa de presentació de programes. El pressupost inicial és de 600.000 euros, però podria ser més elevat si passa el tall de les signatures. “Hi ha gent que es gasta els diners en un Ferrari; nosaltres ens els gastem en el Barça, que és la nostra passió”, diu.
Agustí Benedito es presenta per tercera vegada a les eleccions a la presidència. Ho va fer el 2010, el 2015 i ho torna a intentar aquest any. El pressupost de la campanya se situa entre els 250.000 i els 300.000 euros. Té la seu al carrer Pau Claris de Barcelona i va llogar la sala d’un hotel per fer la presentació del seu equip. Aposta per una campanya més austera, perquè creu que les condicions sanitàries no permeten fer gaires actes ni desplaçaments. La majoria de la despesa, seu i rodes de premsa a banda, va destinada a una estratègia digital més que a publicitat. Ja han fet una sèrie de càpsules amb missatges del precandidat que es podran veure a través de les xarxes socials.
Una aposta més forta que la de Benedito l’està fent Xavi Vilajoana. Amb seu a la rambla de Catalunya, a tocar de la Diagonal, i espais llogats per fer la presentació de la precandidatura i de l’equip, tenen un pressupost que oscil·la entre els 400.000 i els 500.000 euros, depenent també de si passa o no el tall de les signatures. La inversió més gran l’ha fet en publicitat, la meitat del pressupost, expliquen des del grup de Vilajoana. Ja ha fet una campanya important en els mitjans de comunicació, amb un dossier a La Vanguardia. També en alguns mitjans de transport, com el tramvia de Barcelona. Un 12% del pressupost s’ha destinat al lloguer i a l’adequació de la seu i la resta, a pagar treballadors i proveïdors de serveis.
“No tenim encara tancat el pressupost, dependrà de si passem el tall”, diuen des de la precandidatura que encapçala Emili Rousaud. Està al voltant dels 300.000 euros, però s’ampliarà si la precampanya passa a ser campanya. “Hi ha prevista una forta campanya mediàtica”, expliquen. Les partides més rellevants del pressupost són el lloguer de la seu –situada al número 277 de la travessera de les Corts–, i el pagament als especialistes en comunicació i xarxes socials i als professionals que fan el grafisme de la campanya electoral i l’estructura per recollir les signatures.
El vuitè precandidat és Lluís Fernández Alà. L’empresari de Sant Cugat diu que no té un pressupost definit ni tancat. “Estem fent una campanya a la catalana, mirant molt les despeses. Creiem que és el que toca en els temps actuals. Volem filar prim en les inversions que necessitem fer i en les despeses que són evitables. Volem ser un exemple ja des de la campanya. Quan diem que el Barça necessita un control exhaustiu de la despesa, ens ho volem aplicar ja a nosaltres. No farem inversions publicitàries fortes com ja han fet altres precandidats. Creiem que hi ha altres camins per fer arribar el missatge als socis.”
El preu de la campanya, doncs, va dels 250.000 als 600.000 euros, que alguns candidats augmentaran si passen el tall. Els que el passin es comprometen a avalar el 15% del pressupost, uns 124 milions d’euros. Només Xavi Vilajoana, com a membre de l’última junta directiva, no ho ha de fer.