lA ZONA AMPLA
XEVI MASACHS
La bombolla dels drets
Amb el mercat funcionant amb comptagotes, és innegable que hi ha clubs de futbol a primera i segona divisió que comencen a assimilar (per precaució o per força) que no haurien d'estirar més el braç que la màniga, o com a mínim que no ho haurien de fer amb tanta alegria. Una de les últimes raons que els ha conduït a posar el fre, segons ha reconegut més d'un, és la preocupació que ha generat Mediapro amb l'anunci d'entrar en procés concursal, encara que sigui només per estratègia en el conflicte que manté amb Sogecable. Mediapro insisteix a transmetre calma absoluta als clubs i a garantir-los el bon funcionament i, bàsicament, els pagaments pactats. Ara bé, tenen fonaments les tremolors dels clubs?
Els drets audiovisuals, que els últims anys han provocat diversos episodis de tensió, tornen a amenaçar la viabilitat del futbol estatal. És un conflicte difícil de comprendre, carregat de matisos, acusacions, rèpliques i contrarèpliques. No només perquè cada part escombra cap a casa seva –com en l'última resolució judicial–, sinó perquè la majoria d'interpretacions externes també estan tenyides segons els interessos. És allò d'informar des de l'òptica d'un bàndol i, de manera exagerada, des d'extrems a molta distància. El cas és que escoltes els uns i els altres, analitzes els seus arguments, i afirmar qui té la raó sense por d'equivocar-se continua tendint a la impossibilitat. I d'incògnites per desxifrar, unes quantes.
És bo que Mediapro hagi obtingut els drets de gairebé tots els clubs? Els ha anat captant a partir d'ofertes suculentes, inigualables. Per què ningú més hi ha pogut fer ombra? Potser estaven sobredimensionades les propostes que van engrescar tothom? Sí, el Barça i el Madrid –amb contractes avalats o no, sempre seran els que menys s'hauran de preocupar– rendeixen molt, però és més qüestionable el retorn que generen els altres clubs. Els de primera, encara que el seu poder d'atracció és irrisori en comparació amb els dos que manen en una lliga cada cop més bipolar, com a mínim tenen l'excusa que sense ells el Barça i el Madrid no es podrien passejar pel campionat. Però un de segona divisió que rep de mitjana 2 milions d'euros per temporada, què els torna? No és exagerat? Els clubs, és clar, encantats amb una partida que representa una bona part del seus ingressos, un percentatge més significatiu com més modesta és l'entitat.
Pel bé dels clubs que s'aguantin amb pinces, val més que la tranquil·litat que ven Mediapro sigui fiable. Val més no pensar què passaria si explotés la bombolla dels drets audiovisuals.