Futbol territorial
Avià, pioner en el món
El Municipal d'Avià és un dels primers camps de gespa híbrida del planeta: “Tenim moltes menys lesions ara que amb l'artificial”, diu el director tècnic de l'entitat
La gespa artificial es desgasta molt ràpidament i la natural, en canvi, és molt costosa de mantenir
El gran boom dels nous camps de futbol construïts durant la primera dècada del segle XXI, la gran majoria de gespa artificial, comença a donar els primers problemes. Els alts costos per mantenir-la i cuidar-la comporta que alguns camps estiguin en un mal estat preocupant, ja que, en molts casos, la gespa natural resulta inviable: és molt cara i està exposada a més riscos naturals. Per això, es presenta la gespa híbrida com la principal alternativa, perquè manté la durabilitat de l'artificial i evita el manteniment tan costós de la natural. En el futbol català, el Municipal Alfons Gonfaus d'Avià és pioner en el món, amb un dels primers camps híbrids de tot el planeta, ja que des de l'octubre hi ha aquesta gespa que té meravellat el club, amb el primer equip a primera catalana i sis equips més a la base.
“Hem notat un gran canvi, sobretot pel que fa a les lesions, tant del primer equip com de la base. La capa elàstica que hi ha sota l'herba natural amorteix el cop, i enguany hem tingut menys lesions musculars i d'altres tipus”, explica Jordi Soler, director tècnic de l'Avià, que també reconeix els avantatges en el manteniment: “Com que estem en una zona d'alta muntanya, abans quedaven zones pelades pel fred i ara ja no.” “A més, tots els nostres equips s'entrenen al camp gran, i això ens permetrà tenir més equips dels que tenim ara mateix”, afegeix Soler.
Els riscos de l'artificial
“Quan la pràctica es realitza en camps de gespa artificial, el risc de lesió al lligament encreuat del genoll es multiplica per cinc”, diu el traumatòleg Emilio Moragas de la clínica Sagrada Família, una eminència a l'hora de tractar lesions d'aquest tipus. “El tac es clava a la superfície artificial i fa que el fèmur i la tíbia vagin en direccions oposades, amb la qual cosa el lligament es trenca”, explica el doctor Moragas, que recomana multitac per a la gespa artificial i botes de tac per a la natural.
El sistema híbrid al Municipal d'Avià consisteix a plantar la gespa natural per sobre d'unes capes sintètiques que amorteixen el cop i redueixen el risc de lesió. “D'aquesta manera, l'arrel continua respirant i la gespa es pot regenerar. A més, la capa sintètica és tova i absorbeix l'impacte”, explica Josep Palau, de l'empresa catalana encarregada de la instal·lació d'aquest tipus de gespa a l'Alfons Gonfaus d'Avià, Palau Turf. L'empresa, que té la seu a Badalona, ha rebut ja l'interès de l'NFL de futbol americà, d'universitats americanes, de la Federació Algeriana de Futbol i d'equips de Corea del Sud i de Rússia.