Batalla pel pastís econòmic del futbol femení
1a divisió femenina. En plena negociació pel primer conveni professional i pels drets de televisió, la FEF s’avança a la LFP i crea el seu model de competició amb el vistiplau d’Europa
La història de l’organització del futbol femení s’està escrivint ara, en uns mesos decisius. Els sindicats de jugadores i la federació de clubs estan negociant el conveni pel qual es professionalitzarà per primera vegada la pràctica futbolística d’elit, mentre que d’altra banda, el contracte televisiu de la primera divisió amb Mediapro s’acaba aquesta temporada i cal negociar-ne un de nou. El futbol femení comença a generar diners i tothom es vol situar per no perdre la seva part del pastís. En aquest sentit, la federació espanyola no ha volgut perdre l’oportunitat i ha decidit crear el seu propi model de competició. L’ens presidit per Luis Rubiales s’ha avançat a la LFP, que era qui explotava fins ara la primera divisió femenina, malgrat que bona part dels clubs estan sota l’aixopluc de Tebas.
La nova competició, tal com va anunciar ahir la FEF, s’engegarà a partir del curs vinent i s’hi podran integrar tots els clubs que ho vulguin. Això sí, aquells qui vulguin jugar la lliga Iberdrola (actual primera divisió, gestionada per la LFP) no podran jugar en la nova competició; hauran d’escollir. Constarà de dues divisions, la primera (anomenada Élite) amb 16 equips i la segona (Promesas) amb un màxim de 32, dividits en grups territorials. Queden garantits sous mínims per a les jugadores, un nombre màxim d’estrangeres i l’obligació de tenir un nombre determinat d’equips de base. La FEF també va anunciar que serà la seva competició la que classificarà per a la Champions League.
Els diners de la televisió
Tot plegat s’emmarca en el context de batalla entre la federació i la Lliga. Les tibantors per la negociació del conveni col·lectiu del futbol femení, el primer en la història, existeixen. Tres sindicats batallen amb l’Associació de Clubs de Futbol Femenins, constituïda sota l’aixopluc de la LFP. Els clubs estan disposats que el sou mínim volti els 20.000 euros (superant les expectatives de les jugadores) però a canvi volen explotar els drets de la lliga. La federació es nega a cedir-los als clubs. Els drets de televisió tenen la clau de volta. Aquesta temporada s’acaba el contracte amb Mediapro que no pagava per aquests drets. Ara, amb l’auge en audiències, visualització i pràctica del futbol femení, està previst que les operadores ofereixin diners. La FEF i la Lliga, doncs, batallaran pel pastís.