Més esport

Triatló

Una represa gens normal

L’estatal d’esprint és la primera competició des de l’esclat de la crisi i es corre amb l’obligatorietat de mantenir les distàncies de seguretat

El campionat en distància olímpica, d’aquí a quinze dies al Pla de l’Estany

“Tothom va començar de zero quan va sortir del confinament, i pots tornar a recuperar un bon estat de forma”, diu Genís Grau

Genís Grau (Cas­tell­fo­llit de la Roca, 1994) és a Pon­te­ve­dra i aquest matí corre el cam­pi­o­nat esta­tal de tri­atló en la distància esprint. Or en la mateixa prova el 2018 a Banyo­les, aquesta serà la pri­mera com­pe­tició que dis­puti des de l’esclat de la crisi sanitària. Afec­tada, és clar, per les mesu­res de segu­re­tat sanitàries. Tant és així que la cursa serà en for­mat con­tra­re­llotge, amb sor­ti­des cada deu segons. Fins i tot el viatge va estar mar­cat per la situ­ació actual. “Vam deci­dir anar-hi en cotxe perquè, si se sus­pe­nia, almenys no perdríem els calés de l’avió”, argu­menta el gar­rotxí, que té en calen­dari l’esta­tal olímpic a Banyo­les d’aquí quinze dies i la copa del món ITU a Kar­lovy Vary (República Txeca) el 13 de setem­bre. Amb l’inter­ro­gant al cos­tat, per això.

“No sabíem si es faria con­tra­re­llotge o nor­mal. Si és indi­vi­dual, tot can­via. Si hagués estat una cursa tots junts, m’hau­ria agra­dat estar entre els cinc pri­mers”, explica, resig­nat, el bronze el 2019 en una prova en què la repre­sen­tació cata­lana en la cate­go­ria elit feme­nina l’encapçalen les bar­ce­lo­ni­nes Anna Godoy i Sara Pérez. Fer­nando Alarza és el gran favo­rit en homes.

Córrer amb distància

La fede­ració espa­nyola ha adap­tat el for­mat de la cursa a les mesu­res sanitàries que s’apli­quen a Galícia i el for­mat serà de cursa con­tra rellotge, amb sor­ti­des cada deu segons, l’obli­ga­to­ri­e­tat de man­te­nir una distància de 10 metres en el ciclisme (20 km) –en les distàncies esprint i olímpic es pot anar a roda, i se solen for­mar grans pilots– i 4 en la cursa a peu (5 km) amb un angle de 45 graus per poder avançar un altre par­ti­ci­pant. No hi ha san­ci­ons penalty box, en què els tri­at­le­tes s’esta­ven un temps atu­rats segons la sanció rebuda, sinó que els jut­ges pas­sa­ran de l’adver­ti­ment a la des­qua­li­fi­cació.

Però tor­nar a córrer

“És posi­tiu tenir esport i tenir tri­atló i en això ens hem de sen­tir orgu­llo­sos”, va ser l’inici de la com­pa­rei­xença de Jorge García, el direc­tor de com­pe­ti­ci­ons de la Fetri, en què es van anun­ciar les mesu­res. García va supli­car com­plir-les i amb una bona acti­tud. “Ges­tos d’estima”, tex­tu­al­ment. “Tot­hom va començar de zero quan va sor­tir del con­fi­na­ment i, més o menys, hem tin­gut tres mesos, amb què, vul­guis o no, ja pots tor­nar a recu­pe­rar un bon estat de forma. Ara mateix, em sento bé, com al març quan m’havia pre­pa­rat per començar el calen­dari de com­pe­ti­ci­ons. És, si fa no fa, el mateix. No m’ha afec­tat”, explica Genís Grau, que amb prou fei­nes havia com­pe­tit aquest 2020. Només el febrer, en el cam­pi­o­nat esta­tal de duatló per clubs. “M’hi vaig tro­bar bas­tant bé, però després, quan anàvem a fer la copa d’Europa a Huelva, ja es va sus­pen­dre tot, i no hem com­pe­tit més”, recorda.

Pri­mer or i el GP de Château­roux

Helena Mora­gas (Fast­tri­at­lon) és cam­pi­ona esta­tal cadet, en una prova amb sor­ti­des cada 20 segons i en què, a més del pri­mer títol català a Pon­te­ve­dra, Miqui Riera (Mino­risa) era bronze. Château­roux, en canvi, era el marc, també ahir, de la cita inau­gu­ral del calen­dari francès, amb sor­tida nor­mal, en distància esprint i Carol Rou­tier setena en la cate­go­ria feme­nina.

Carretera i riu
“Això va ser només una setmana, per sort [riu]. Era un quilòmetre quadrat i estava força complicat el tema. Però també tenia un lloc per nedar, el riu d’allà sota!”, recorda Genís Grau dels primers entrenaments que va poder fer, al seu poble i quan no es podia sortir del terme municipal. El triatleta tenia a la recta de la carretera vella d’Olot l’espai on poder córrer i anar en bicicleta.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.