3.000 participants prendran part en la Matagalls-Montserrat
Els propers dies 17 i 18 de setembre, dissabte i diumenge vinents, es correrà la 43ena edició de la coneguda cursa de muntanya Matagalls-Montserrat, la degana de les marxes de resistència a Catalunya. Un total de 3.000 participants (el màxim permès) (2.300 homes i 700 dones) esperen recórrer els més de 80 quilòmetres que separen les dues muntanyes en menys de 24 hores tal i com proposa el Club Excursionista de Gràcia, organitzador de la marxa des de 1972 i que per tant aquest any en fa 50 de vida. Les primeres edicions eren bianuals, però donat l’èxit i l’alta participació es va passar a fer anual des de 1989. Uns 300 socis del Club participen dins l’organització. El nombre de marxadors es limita a 3.000 per no erosionar el medi ambient. L’any passat es va limitar a 1.500 per mesures de seguretat davant la COVID. En totes les edicions han participat unes 90.000 persones. La presentació de la nova edició s’ha fet al Palau de la Generalitat amb la participació d’Anna Caula i Paretas, Secretaria General de l’Esport i Activitat Física.
No competitiva
La marxa passa per cinc comarques i tres parcs naturals i no és competitiva, doncs guanya tothom que faci el recorregut en menys de 24 hores. Tot i així, hi ha un nombre important de marxadors que van a fer la seva pròpia marca personal. La mitjana de temps actual és de 18 hores, tot i que a la darrera edició a l’any 2021 el més ràpid va fer una marca de 7 hores i 58 minuts i ha estat el més ràpid de totes les edicions. Tot i així, s’ha de tenir en compte que el recorregut ha anat variant al llarg dels anys.
Canvis de recorregut
Al principi la sortida era des del cim del Matagalls però per evitar l’erosió a la muntanya que podien produir tants marxadors alhora més els seus acompanyants pujant i baixant per aquest espai natural, el 1998 es va decidir canviar el recorregut des del cim del Matagalls a Collformic. Actualment es surt des del nucli de El Brull, una esplanada i zona d’aparcament per tal de fer-la més còmoda i en millors condicions de seguretat i evitar el bloqueig de carreteres que es podia produir.