Un mal dia el té tothom
Remco Evenepoel es refà de la monumental davallada a l’Aubisca amb un triomf en la segona etapa al Pirineu francès amb què es reivindica
Remco Evenepoel (2000) és un campió superlatiu i no va deixar passar ni 24 hores des que es va quedar buit a l’Aubisca en l’etapa reina de la Vuelta, la primera cursa de tres setmanes de la seva carrera que va acabar, el 2022, el triomf de la qual aspirava a revalidar unes setmanes després de rescabalar-se de no repetir el títol mundial de ruta guanyant el de CRI a Glasgow. El belga, que al juliol va guanyar la seva tercera Clàssica de Sant Sebastià –la victòria el 2019 amb 19 anys és la que l’impulsa a la fama– va sortir de cara a barraca a buscar una victòria en una etapa amb dos hors catégorie –Hourcére (11,1 km al 8,7%) i Larrau (14,9 al 8% i bonificació a dalt)– i final inèdit a Belagua (1a amb 9,5 al 6,3), mirant de formar una escapada des de l’inici que aconseguia formar al tercer intent amb 24 homes entre els quals Joel Nicolau (Caja Rural), en la fuga per quart cop. Un amic seu i company d’entrenaments al Baix Empordà, David de la Cruz, afrontava l’última pujada molt sencer i atacant un grup de favorits que amb els Jumbo havent-se lluït divendres es limitaven a complir l’expedient.
Evenepoel agafava uns metres per coronar primer el primer port i es llançava sol a la baixada, amb només Romain Bardet prou atent per agafar-li la roda. Tots dos recorrerien 87 quilòmetres de bracet, sempre amb el dorsal 1 més actiu i sencer, fins que el corredor del DSM es va quedar buit a quatre quilòmetres de l’arribada i el desenllaç va perdre tota l’emoció. Tots dos havien començat Larrau amb 47 segons sobre l’escapada, que es va fer miques, i 4:14 respecte al pilot. Només Michael Storer (Groupama) per la classificació de la muntanya mirava de contactar amb ells, mentre Evenepoel se situava primer de la classificació de la muntanya superant Jonas Vingegaard.
El marge a Laza (3a), a 33,1 km del final, vorejava els quatre minuts amb Storer, a qui ja havien agafat Jonathan Castroviejo (Ineos) i Lennert Van Eetvelt (Lotto), el que quedava de la fuga, i sis en referència el pilot, més de vuit començant a pujar l’últim port amb els Jumbo controlant les aspiracions d’Ayuso el dia abans d’un dia amb 158,5 km que té un port de 3a i dos de 2a.