Una audiència global de 1.500 milions
La copa Amèrica projectarà la imatge del front marítim de Barcelona davant d’una audiència global estimada de 1.500 milions d’espectadors, una exposició mediàtica que la ciutat espera capitalitzar durant anys en termes de reputació i atracció de turisme de qualitat. Aquesta competició, l’esdeveniment esportiu internacional amb més repercussió econòmica per a l’amfitrió després dels Jocs Olímpics i el mundial de futbol, tindrà un impacte estimat per a l’economia local de 1.115 milions d’euros, entre el desemborsament de visitants nacionals i estrangers, el dels equips i les inversions prèvies, segons les estimacions de Barcelona Capital Nàutica.
Durant les prop de deu setmanes que durarà “no només es veurà l’espectacle de la competició de vela més emocionant, tecnològic i sostenible que existeix, sinó que darrere dels vaixells apareixerà el front marítim de Barcelona en una imatge similar, si no millor, a la famosa dels salts de trampolí dels Jocs Olímpics”, assenyala el director general de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández.
L’arribada de les regates ha accelerat, a més, la transformació del litoral de la ciutat, que encara recorda els Jocs Olímpics del 1992 com el motor que va transformar per primera vegada l’accés al mar, i ha donat un nou impuls a l’ecosistema empresarial local lligat a la nàutica.
El sector hoteler dona la benvinguda a un esdeveniment que elevarà la “imatge i el prestigi” de Barcelona però no provocarà una arribada “massiva” d’espectadors durant aquest estiu, afirma Manel Casals, director general del Gremi d’Hotels de Barcelona. Per a aquesta temporada, es preveu a Barcelona una ocupació d’un 87%, un nivell similar al de l’any passat i només lleugerament per sota del que es va registrar el 2019, l’any abans de la pandèmia, una evolució que Casals considera una “bona dinàmica”.
Un estudi promogut per la Fundació Barcelona Capital Nàutica calcula que es produiran 2,5 milions de visites durant els dos mesos que durarà la competició, un càlcul que inclou els desplaçaments diaris tant de visitants estrangers com de locals que es mobilitzaran per a les regates.
El director general de la fundació, Ignasi Armengol, assenyala que el nombre de turistes no serà aquest any molt més gran que el d’altres temporades arran de l’esdeveniment. No obstant això, un percentatge rellevant de les reserves al litoral català, des de Sitges fins a Mataró, procedeixen aquest any de visitants vinculats d’alguna forma amb la copa Amèrica, que ocuparan llits que altres temporades ocupaven un altre tipus de turistes. L’efecte aparador de la competició, que atrau noves tipologies de visitants, es continuarà notant durant els propers tres, quatre i cinc anys, remarca Armengol. L’objectiu és seduir futurs viatgers “apassionats del mar, de la nostra gastronomia i la cultura”, subratlla per part seva Hernández, que veu l’esdeveniment esportiu com “la millor campanya i inversió que pot fer” una destinació turística “madura i d’èxit”, amb recursos suficients per “elegir qui vol que la visiti”.