Dos emprenedors triomfen a la xarxa amb un negoci amb què només venen material d'handbol
Passió per l'handbol
Areabalonmano és el primer web de Catalunya de venda en línia especialitzada en material d'handbol
La fórmula de l'èxit d'aquests emprenedors és la combinació de la venda virtual amb la presència quinzenal en esdeveniments esportius i atendre amb la màxima cura els seus clients
Ara fa un any, Xavier Rodríguez i Eduard Ortolà, bons amics, apassionats i bons coneixedors del món de l'handbol –tots dos n'han estat jugadors–, van decidir fer realitat una idea que havien acaronat més d'un cop en els últims vint anys mentre prenien la darrera copa a altes hores de la matinada en un bar.
El 2010, van decidir que havia arribat el moment de posar en marxa una empresa de distribució de material relacionat amb l'handbol, perquè al mercat hi havia una falta evident d'aquesta mena d'empreses.
La idea primerenca no era la venda per internet. Volien diferenciar-se de l'escassa competència del mercat anant a veure els clubs per obtenir el permís per fer showrooms durant els partits i, com diu Xavier Pérez, “portar el material als usuaris gairebé a peu de pista”.
Malgrat que ser a internet no era l'objectiu prioritari, els dos fundadors de la companyia tenien clar que havien de disposar d'una plataforma a la xarxa. Després de fer una recerca per internet van trobar un web que satisfeia totes les seves expectatives. Van ser prou llançats per contactar amb el propietari, “sense saber si era una gran corporació o un noi que havia muntat una pàgina perquè li venia de gust”, explica Pérez. Afortunadament per a les seves aspiracions, es tractava del segon cas, així que es van posar d'acord i li van comprar el negoci. Li van canviar el nom i així va néixer, del no-res, www.areabalonmano.com.
En un any han crescut molt més del que preveien, a partir de fer soroll en el seu entorn, fent servir de manera intensiva les xarxes socials i, especialment, pel fet d'arribar a acords amb entitats com ara la Federació Catalana d'Handbol.
Esperen poder arribar a doblar la seva xifra de negoci i consolidar l'empresa definitivament durant els pròxims dotze mesos.
Tot i que el seu negoci és a internet, no han perdut l'essència de la idea original: el contacte amb el client. Cada quinze dies són amb una parada allà on els conviden o on arriben a acords amb les entitats; sempre dins de l'àmbit català, perquè, de moment, les possibilitats no els permeten anar més enllà. “Els clubs volen que hi anem perquè els ajudem a dinamitzar les activitats que fan i nosaltres hem tingut la bona idea de deixar al club una petita compensació per la nostra visita”, explica Pérez. En aquests moments, tenen llista d'espera.
Els creadors d'Areabalonmano creuen que un negoci per internet el pot fer qualsevol i defensen el fet diferencial de la seva política de promoció sobre el territori. Amb tot, expliquen que un dels seus secrets a la xarxa és tenir prou estoc per poder atendre les demandes dels clients en poc temps.
Vendes a tot Espanya i exportació
Malgrat que en l'àmbit físic s'hagin limitat a Catalunya, la xarxa és mundial i això fa que actualment el seu percentatge de vendes a Catalunya sigui només d'entre un30 i un 40%, mentre que la resta procedeix del mercat espanyol i també de l'exportació. S'han centrat en països on l'oferta de material esportiu d'handbol és inexistent: l'Amèrica del Sud i mercats com Escandinàvia i els països de l'ex-Iugoslàvia, el Japó, Rússia... És per això que han decidit deixar de banda estats com França i Alemanya, on l'handbol està més introduït i les seves vendes podrien ser residuals.
Bona part de l'èxit que està tenint el seu negoci és que les marques, com explica Xavier Pérez, tampoc tenen canals de distribució consolidats. Manifesta que han rebut un important suport inicial de les firmes, que els han obert comptes en unes condicions que qualifiquen de correctes. Pérez ho atribueix al fet que “al darrere d'un web, les marques hi veuen un projecte en què poden confiar”.
Jugades arriscades
En aquesta aposta per la innovació d'Areabalonmano hi ha el fet d'haver optat per introduir una marca nova en el mercat espanyol, la sueca Salming. En aquest sentit, Eduard Ortolà destaca que ha estat bàsic per a la introducció de Salming “l'ús de les xarxes socials”. Aquesta és una eina bàsica en el plantejament comercial d'Areabalonmano, que es distingeix per respondre ràpidament les consultes que els arriben en línia, explica Ortolà. El seu temps de resposta és quasi immediat, diuen. “La gent vol una resposta ràpida, encara que sigui per dir-li que no ho tens”, explica Pérez i afirma que part del seu èxit es basa a ser eficaços.
Malgrat el bon rendiment que els ha donat sobretot Facebook, afirmen que encara no han tret tot el suc del món 2.0. Fa pocs mesos van posar en marxa un bloc d'handbol. Ortolà destaca que dediquen especial atenció a l'handbol femení “que està realment oblidat” i que consideren un mercat potencial per la fidelitat de les compradores.
Reis de les sabatilles
Areabalonmano és especialista, sobretot, en sabatilles. A l'Estat han introduït la marca Salming. Es diferencien d'altres companyies perquè et canvien la sabatilla sense cost addicional si no t'escau.
Els oblidats porters
La companyia catalana ha volgut tenir especial cura amb l'equipament dels porters, que sempre són els grans oblidats en la majoria dels esports. Hi ha sabatilles específiques per a aquests jugadors.
Les proteccions
La darrere de les especialitats de la companyia de Sant Joan Despí són les proteccions. Bàsicament treballen amb la marca americana McDavid, que té un catàleg que cobreix qualsevol patologia.