10è aniversari d'El 9 Esportiu
Periodisme, esport i país 2002-2011
El 9 Esportiu és el resultat d'una triple aposta: una aposta pel periodisme esportiu, una aposta de país i pel català i una aposta per l'economia social
L'experiència d'una dècada sense faltar a la cita amb els lectors es combina amb la il·lusió d'haver renovat el projecte de cap i de nou fa poc més de quatre mesos
Avui fa exactament deu anys que El 9 Esportiu va treure al carrer el seu primer número. “Comencem bé”, deia el títol de portada, fent un joc entre el que va ser un començament d'any mogut a Can Barça i el que suposava el primer pas del primer i únic diari d'esports en català del país.
Deu anys després, al Barça les coses estan molt tranquil·les, ha aconseguit una quantitat de títols que de cap manera profetitzava aquell “comencem bé” i El 9, després d'una dècada de mantenir-se fidel a la seva cita amb els lectors malgrat les dificultats, acaba d'encetar una nova etapa com a producte independent que es pot trobar a tots els quioscos de Catalunya i a la xarxa en versió digital.
La idea de fer un diari d'esports en català ve de lluny. Arrenca el 6 de juliol del 2001 quan, a Granollers, els editors de vuit mitjans de comunicació dels Països Catalans signen un acord d'aliança estratègica per impulsar projectes en català amb voluntat de lideratge. La Coordinadora de Mitjans (Comit), integrada per El Punt, Segre, Regió 7, Diari d'Andorra, Diari de Balears, El 9 Nou, El 3 de Vuit i Vilaweb impulsa El 9, que neix el dia 2 de gener del 2002. En els primers temps, el diari es podia trobar només en determinats quioscos del país i encartat en alguns dels mitjans que havien signat l'acord. Els darrers anys, es podia trobar dins El Punt i l'Avui.
La duríssima crisi en el sector de la premsa va estar a punt de passar comptes també amb El 9 a mitjan any passat. Davant la possibilitat certa que després de gairebé deu anys d'esforços es deixés de publicar l'únic diari esportiu en català, un grup de treballadors vam constituir una societat limitada laboral per potenciar-lo, rellançar-lo i portar-lo a tots els quioscos de Catalunya i a la xarxa en el format i les característiques actuals. Aquesta societat, Maig 2011, SLL, formada per disset treballadors, és ara l'accionista majoritària de CECM, l'editora que, a més de publicar El 9 cada dia, és la proveïdora de continguts esportius d'El Punt Avui, gràcies als acords de col·laboració a què va arribar amb les editores de les dues edicions d'aquest diari. Per la seva banda, Vilaweb manté la participació que ja tenia en l'editora d'El 9.
El 9 Esportiu que tenen avui a les mans és el resultat d'una triple aposta. Una aposta pel periodisme esportiu que, a més del Barça, pol d'atracció inqüestionable, posa també el focus informatiu en el conjunt de clubs que configuren un teixit esportiu molt ampli i potent. Una aposta de país com a únic exponent de la premsa esportiva en la nostra llengua, en un moment en què la presència del català en la premsa d'informació general viu una revifada, però que en la premsa esportiva perd per golejada cada dia. I, al mateix temps, una aposta per l'economia social perquè la continuïtat del projecte es basa en aquest model de societat laboral assenyalat més amunt.
Deu anys i quatre mesos
L'experiència de deu anys arribant cada dia als lectors es combina amb la il·lusió d'haver refundat el projecte fa poc més de quatre mesos.
Així, el 14 d'agost estrenàvem disseny a tot color i versió digital, ampliàvem els continguts i les paginacions i arribàvem a tots els quioscos de Catalunya.
Ho fèiem, però, amb la voluntat de mantenir l'esperit de sempre. Per això ens presentàvem amb una portada que, com la del primer dia, pretenia fer un joc entre la informació del moment i la proposta periodística que fa el nostre diari. “Serem nosaltres”, titulàvem aquell dia. El títol es referia al que havia dit Josep Guardiola sobre com afrontaria el Barça aquell dia el partit d'anada de la supercopa d'Espanya al Santiago Bernabéu, contra el Real Madrid, però també era una referència al que ens proposem com a mitjà de comunicació i com a periodistes: oferir una alternativa genuïna i diferenciada a qui té ganes de llegir premsa esportiva en català, tant de llengua com de referents.
Perquè El 9 vol explicar el que passa en el món de l'esport, a casa nostra i arreu del món, amb una mirada pròpia, crítica quan calgui, de vegades irònica, sovint apassionada, intel·ligent si en som capaços, honesta sempre i amb prou elements perquè el lector interpreti al seu gust la realitat.