A roda
El cotxe invisible
El ciclisme fa temps que ha deixat de córrer exclusivament amb dues rodes, un quadre i un ball de components que juguen amb la velocitat de qui pedala. El ciclisme modern és molt més que això i l'etapa d'ahir i la d'avui ho demostren per sobre de la resta. Per descobrir-ho, però, cal llevar-se molt i molt d'hora.
Comencem per la punta alta de la jerarquia. L'organització de la Volta no vol pessigar-se els dits, com fa dos anys a Portainé, i llima al detall qualsevol previsió. Per això llança sempre un cotxe espia que va molt per davant de la cursa. És el xivato. Aquell que el 21 de març del 2012 a mig matí va coronar sense problemes el port del Cantó i va desaconsellar a Rubèn Peris l'activació del pla B. El mateix que a primera hora superava la Creueta i pujava a la Molina donant llum verd a l'etapa.
Els equips també tenen cotxe espia. Per tot arreu; avituallaments, ports, arribada... Després del podi, el Purito va explicar a Esport3 que aquests li havien refrescat un final que ja s'havia estudiat divendres passat l'exciclista mont-rogenc i actual membre del cos tècnic de l'equip Katuixa Xavi Florencio.
La sofisticació màxima arriba al Tour de França. Hi ha algun equip que a primera hora envia un cotxe que grava l'etapa del dia. A contrarellotge edita les imatges per passar la pel·lícula dels fets als corredors mentre es preparen al bus. A partir d'aquí, déjà vu.