Atletisme

Els rècords resisteixen

El kenyà Philip Cheruiyot sorprèn els principals favorits i signa el tercer millor registre en l'historial de la marató de Barcelona (2h08:16)

La primera meitat va ser ràpida (1h04:05), però els caps de cartell van punxar en el tram final

Els rècords de la marató de Bar­ce­lona es resis­tei­xen. El kenyà Phi­lip Che­ruiyot (2h08:16) i l'etíop Ayna­lem Kas­sa­hun (2h28:17) van fer mèrits per figu­rar en el qua­dre d'honor de la cursa i van sig­nar la ter­cera millor marca mas­cu­lina i la segona feme­nina, res­pec­ti­va­ment, en el pal­marès de les 37 edi­ci­ons de la marató bar­ce­lo­nina. Els 2h07:30 de Jack­son Kotut (2010) i els 2h26:53 d'Emily Samoei (2012) con­ti­nuen, per tant, inal­te­ra­bles. En tot cas, la prova bar­ce­lo­nina va com­plir el paper de tram­polí d'altres edi­ci­ons perquè Che­ruiyot, de 31 anys, va rebai­xar fins a 12 minuts el seu regis­tre per­so­nal en la seva pri­mera com­pe­tició a Europa i Kas­sa­hun, de només 21 anys, es va estre­nar en la distància amb una espe­rançadora marca, infe­rior a les 2h30. Un altre dels grans tri­om­fa­dors del dia va ser el català Car­les Cas­ti­llejo (Adi­das), que després d'un via cru­cis de lesi­ons es va tor­nar a sen­tir mara­tonià (2h12:03). La par­ti­ci­pació, com ja s'havia anun­ciat, va que­dar amb uns 19.200 –el rècord és 19.711, del 2012–, dels quals 15.865 van pren­dre ahir la sor­tida des de l'avin­guda Maria Cris­tina.

Després de la tem­pesta de dis­sabte, els mara­to­ni­ans es van lle­var amb un dia fresc –uns 7ºC a la sor­tida–, però amb un cel total­ment trans­pa­rent; ideal per abor­dar els 42,195 km de la cursa. Fins a la mitja prova, les pers­pec­ti­ves eren molt opti­mis­tes. Tots els temps de pas eren infe­ri­ors als de Kotut el 2010 i es va arri­bar a la mitja marató amb 1h04:05, encara amb una desena de cor­re­dors afri­cans, alguns exer­cint el paper de lle­bre, en el grup cap­da­van­ter. Al seu dia, Kotut havia cre­uat l'equa­dor en 1h04:43 i encara va fer més ràpida la segona mei­tat de la prova. Al pas pel quilòmetre 25 i el 30 (1h30:17) els regis­tres encara eren infe­ri­ors als del 2010. En aquest punt, ja sense la com­pa­nyia de les lle­bres, el grup cap­da­van­ter estava total­ment esmi­co­lat, amb l'etíop Bekana Daba al cap­da­vant, amb uns 4 segons d'avan­tatge res­pecte del kenyà Phi­lip Che­ruiyot i 11 sobre del seu com­pa­tri­ota Abdela Godana. Cinc quilòmetres després, les posi­ci­ons es man­te­nien inal­te­ra­bles, però el marge sobre la plus­marca del cir­cuit ja era ine­xis­tent. De fet, es va cobrir el quilòmetre 35 amb un regis­tre gai­rebé idèntic (1h45:45). El repte del rècord, però, es va anar esfu­mant, sobre­tot quan Daba va notar molèsties mus­cu­lars a la cama dreta i va haver de reduir osten­si­ble­ment el seu ritme. Che­ruiyot, amb una gam­bada més con­sis­tent, va apro­fi­tar la dava­llada física del seu rival per superar-lo sense cap mena d'opo­sició abans d'afron­tar l'avin­guda del Paral·lel, directa a la victòria en la seva pri­mera sor­tida fora de Kenya. “Dis­sabte quan vaig veure el dia que feia estava una mica espan­tat, però avui tot ha anat fantàstic i he pogut rebai­xar la meva marca per molta diferència”, va expli­car Che­ruiyot, que el mes de novem­bre de l'any pas­sat ja havia gua­nyat la seva pri­mera marató a Eldo­ret, amb un regis­tre de 2h20:02, acon­se­guit a 25ºC i a més de 2.000 metres d'altura.

Kas­sa­hum, debut tri­om­fal

Les fon­dis­tes etíops van domi­nar la prova feme­nina, de cap a peus. El tri­omf va ser per a la jove de 21 anys Ayna­lem Kas­sa­hun, que es va estre­nar en la distància per la porta gran, amb un regis­tre infe­rior a 2h30. “He començat pru­dent, però al final m'he notat amb força i tot ha anat sobre rodes. L'ambi­ent ha estat fantàstic”, va comen­tar. A les por­tes del podi, la pri­mera cata­lana va ser Teresa Pulido, que tor­nava a afron­tar una marató després de la mater­ni­tat i va acon­se­guir el seu propòsit de bai­xar de 2h45 (2h44:53). La debu­tant Maria Vasco, que ja havia pres la sor­tida amb ciàtica, es va reti­rar al vol­tant del quilòmetre 30.

Homes
1r P. Cheruiyot (Kenya)
2h08:16
2n B. Daba (Etiòpia)
2h09:41
3r A. Godana (Etiòpia)
2h11:37
4t M. Too (Kenya)
2h12:00
5è C. Castillejo (Adidas)
2h12:03
6è S. Rutto (Kenya)
2h13:15
7è L. Kimayo (Kenya)
2h14:27
8è D. Dugumo (Etiòpia)
2h17:11
9è T. Bacha (Etiòpia)
2h17:48
10è P. Gardiol (Uruguai)
2h22:01
Dones
1a A. Kassahun (Etiòpia)
2h28:18
2a M. Diro (Etiòpia)
2h29:10
3a B. Shifera (Etiòpia)
2h31:08
4a T. Pulido
2h44:53
5a C. Ramos
2h45:20

Castillejo es torna a sentir maratonià (2h12:03)

Carles Castillejo havia anotat dissabte una llista de vuit propòsits, de menor a major dificultat. Òbviament, no els va poder aconseguir tots, però el cinquè lloc de la general amb un registre de 2h12:03, el segon millor de la seva carrera (2h10:09) el van fer tornar a sentir-se maratonià. “M'he demostrat a mi mateix que continuo sent jo. Ha estat un túnel molt llarg, amb l'operació i les recaigudes, he viscut una experiència que no desitjo a ningú. I ara fer 2h12 i a la meva ciutat; no puc demanar gaire més”, va confessar. L'atleta rubinenc, a més, no va tenir la col·laboració de les llebres que esperava. No va poder mantenir un ritme uniforme i tant Nacho Cáceres (11 km) com Mohamed Benhmbarka (15) van plegar abans d'hora. Encara bo que la tercera llebre, Peter Wanjiru, el va poder acompanyar fins al quilòmetre 32, seguint les indicacions del mateix Castillejo. “He arribat a la plaça Catalunya tocat, però les mostres
d'ànims han estat espectaculars”, va explicar l'atleta
d'Adidas, que va signar el millor registre d'un català en aquesta marató i va aconseguir la mínima per
al mundial de Pequín (2h13).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.