LAIA SANZ
CINC VEGADES CAMPIONA DEL MÓN D'ENDURO
“He obert camí en l'esport femení; me'n sento pionera”
“Es dóna més valor a l'esport femení, però sí que en altres disciplines els títols es valoren més”
“Em queda recorregut per disfrutar-lo en motos i marge de millora, però espero fer-lo algun dia en cotxes”
De vegades tinc temptacions de fer un trial, perquè una modalitat que he fet tants anys no s'oblida
La pilot Laia Sanz (Corbera de Llobregat, 11/12/1985) va guanyar diumenge el cinquè títol mundial d'enduro i el divuitè títol mundial de tota la seva carrera esportiva. Un palmarès impressionant, al qual cal afegir els seus excel·lents resultats en el Dakar, en què lluita entre els millors pilots de la categoria absoluta. Sanz explica que, després d'haver provat ja diverses disciplines, el seu proper anhel seria fer el Dakar en cotxes.
És el títol mundial que li ha costat més aconseguir?
Podria ser. Quan he tingut un mal dia no he fet segona, sinó tercera. Ens hem intercalat tres pilots i hem arribat fins a l'últim dia amb les tres en posicions de guanyar. Els primers títols mundials de trial també van costar, perquè eren curses d'un sol dia en què t'ho jugaves tot. El primer el vaig guanyar empatant a punts, o sigui que encara va anar més just.
Entre Toni Bou i vostè acumulen 38 títols mundials. Són uns col·leccionistes.
El que fa en Toni és increïble. Guanya amb molta superioritat tant el mundial indoor com l'outdoor i no se li dóna el valor que té.
I vostè, se sent valorada?
M'hi sento, però sí que en altres esports es dóna més valor als títols mundials. No em queixo, ni de bon tros, perquè cada cop es dóna més valor a l'esport femení, però sí que en altres disciplines els títols es valoren més.
Ha donat molta visibilitat a l'esport femení. Se'n sent especialment orgullosa?
Sí, aquest esport és, entre cometes, més d'homes, i demostrar que una noia també ho pot fer bé, no només en categories femenines, sinó també entre els nois, com en el Dakar, em fa sentir orgullosa. Quan jo vaig començar era una rara avis. Ara en els trials hi ha moltes nenes.
La seva carrera ha seguit una evolució clara: del trial a l'enduro i els raids. Té continuïtat aquesta evolució?
De moment, el meu objectiu principal és el Dakar en motos. Encara em queda recorregut per disfrutar-lo i tinc marge de millora. Però tant de bo algun dia també el pugui córrer en cotxe. En enduro no ho sé, perquè preparant els ral·lis i el Dakar és molt difícil compaginar disciplines diferents. Tot i que els ral·lis i l'enduro s'assemblen en certes coses, les motos són molt diferents i l'entrenament per a una disciplina et fa anar malament en l'altra. El trial sí que el vaig haver de deixar perquè no tenia hores per entrenar-me en totes les disciplines.
En el Dakar en cotxes hi ha un clar referent femení, que és Jutta Kleinschmidt. Es veu sent la segona dona que el guanya?
De moment ja seria un èxit poder-hi anar. Per tenir un bon cotxe i aspirar a fer un bon resultat, o estàs en un equip oficial o tens un patrocinador molt fort al darrere. A més, el Dakar s'està convertint cada cop més en una cursa tipus baja. Potser ja no compta tant com abans l'experiència prèvia que agafaves amb la moto No era una cursa tan explosiva com ara, en què s'assembla més a un ral·li. Les diferències són segons i això fa que cada cop més vinguin pilots dels ral·lis al Dakar i ja vagin ràpid el primer dia.
Però els cotxes li agraden?
Molt, i tant de bo em surti l'oportunitat de fer un Dakar en cotxes. Sempre que tinc la possibilitat miro de fer una competició sobre quatre rodes. Em pot anar bé per agafar experiència per si arriba l'oportunitat de fer el Dakar en cotxe.
El trial ja és aigua passada o li agradaria algun dia tornar a la seva primera especialitat?
De vegades en tinc temptacions, perquè una modalitat que he fet tants anys no s'oblida. Veure les cròniques de les curses em fa venir dentetes. No descarto fer-ne algun en un futur per treure'm el cuc, però ara mateix estic molt centrada en el Dakar i l'enduro.
En algunes cròniques d'aquests dies se l'ha qualificat de llegenda del motor. S'hi considera?
No, de cap manera. No m'hauria imaginat mai fer tot el que he fet. Però sí que crec que he obert camí en l'esport femení i me'n sento pionera. Sobretot per haver encarat la meva carrera de forma professional, per haver fet el Dakar amb un equip oficial, per haver-me barallat amb els nois...
Va guanyar el seu primer títol mundial el 2000. Continua amb la motivació alta per continuar molts anys més?
Fa molt anys, però encara sóc jove. Cada cop més, si un es cuida, les carreres esportives són més llargues. Si estàs motivat, t'ho passes bé i les lesions et respecten, l'edat no et limita gaire.
Com encara el proper Dakar?
Serà semblant al de l'any passat. No coneixem el recorregut al detall, però m'imagino que serà un Dakar ràpid, a l'esprint. L'altitud el pot fer molt dur. A mi m'agradaria un Dakar més clàssic, en què compti més l'estratègia i la navegació que no pas la velocitat. Probablement serà una cursa de donar gas i anar ràpida. En aquestes condicions, tothom corre molt. M'hauré de preparar molt bé físicament per aguantar-lo.
Es veu capaç de repetir el ‘top 10' de fa dos anys?
Cada cop és més difícil. Com que és una cursa que cada any es decideix més a l'esprint estan venint pilots d'enduro que en la primera participació ja van ràpids. Ara no és tan important l'experiència i saber navegar. Però, per què no repetir-ho? Són quinze dies de cursa i pot passar de tot. L'any passat, quan vaig veure la llista d'inscrits, vaig pensar que seria difícil acabar entre els trenta primers i vaig acabar entre els quinze primers i hauria pogut fer un top 10.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.