Nedar i guardar la roba
Les inclemències del temps converteixen l'etapa de terra en una prova de resistència
Sordo treu suc de les condicions i s'enlaira fins al primer lloc
Els puristes acostumaven a dir que, en un ral·li, com pitjors fossin les condicions, millor. Doncs ahir van quedar ben servits. Les inclemències del temps van convertir l'etapa de terra del Ral·li Catalunya-Costa Daurada en una prova de resistència, que es va cloure amb el sorprenent lideratge de Dani Sordo (Hyundai), al davant del líder del mundial Sébastien Ogier (VW), i amb algunes baixes il·lustres, com ara Jari-Matti Latvala (VW).
Ara els ral·lis són curses a l'esprint i s'hi ha de córrer sempre, però ahir també calia saber nedar i guardar la roba. Literalment, atès que la pluja va refermar durant la primera volta pels trams i els va convertir en bassals de fang, que perjudicaven els pilots més endarrerits en l'ordre de sortida. “La pluja inunda les roderes i fem hidroplanatge arreu”, va il·lustrar Kris Meeke, que va bolcar en el primer tram del dia, després de clavar el morro a l'interior d'un revolt. Aquestes condicions van afavorir la regularitat d'Ogier. Sense fer cap escratx, el pilot de Volkswagen va tancar la primera volta com a líder, seguit per Thierry Neuville (Hyundai), a 4.4; Latvala, a 5.7, i Sordo, a 10.2.
Retrobar les sensacions
A la tarda, la pluja va remetre i la situació es va capgirar. Amb els pas dels cotxes, els trams s'assecaven i les pistes eren més ràpides. Sordo –sisè en l'ordre de sortida– va retrobar les sensacions i, amb una comunió perfecta amb el seu i20 WRC –“quan el cotxe va així de bé s'ha de lluitar”–, va fer dos escratxs. El pilot del RACC es va enlairar fins al primer lloc en el segon pas per Caseres. “Era increïble com lliscava el tram, però he fet un temps boníssim”, va asseverar. Ja ho pot ben dir. Ogier va patir de valent per mantenir-se dins de la pista i va cedir més de setze segons, superat fins i tot pels millors cotxes de la categoria de plata, WRC2. “Hem perdut tot el temps aquí”, va valorar.
Tanmateix, va sobreviure, no com altres. Neuville, llavors segon en la general, va fer una virolla i va destrossar el morro del Hyundai. Encara bo que va poder continuar –per bé que ja no va alçar el cap i va caure al quart lloc–, cosa que no pot dir Latvala. El finlandès havia fet dos escratxs al matí i era tercer quan va malmetre una roda i va haver de plegar.
“Dissabte comença un nou ral·li”, va resumir Ogier en acabar la jornada a Port Aventura, quan el sol ja s'havia obert camí per anunciar que les jornades d'asfalt, avui i demà, es disputaran sobre sec. Si el cotxe manté el to, és terreny adobat per a Sordo. “Però el rival és Ogier”, va reblar. El pilot cantàbric no es refia de l'instint assassí del francès, encara que amb el segon lloc ja en faci prou per conquerir el títol mundial. Avui tots dos hauran d'aparcar les precaucions d'ahir i anar a totes. Ja no caldrà nedar ni, de retruc, guardar res. “Ho donaria tot per mantenir aquest lloc diumenge”, va augurar Sordo.
Solans acarona el primer lloc
Com s'esperava, Nil Solans és el pilot català més ben classificat en el Ral·li Catalunya, amb un Ford Fiesta R2 oficial de M-Sport. A més, el de Matadepera acarona el primer lloc entre els cotxes de tracció davantera. Al final de la feixuga etapa de terra, Solans i el seu copilot, Miki Ibàñez, són segons, a només 4.4 dels italians Andolfi-Fenoli (Peugeot 208 R2), que fan el mundial de WRC3. L'única baixa entre els pilots de casa va ser l'andorrà Marcel Besolí, que no va arribar a començar l'etapa després d'un problema elèctric que ja va afectar el seu Peugeot R2 dijous, a Montjuïc. Per la seva banda, poc més d'un minut separa Pau Frigola (Peugeot R2) i Josep Anton Domènech (Citroën R3T), mentre que Roger Castells (Suzuki) també segueix endavant, a la cua del grup.
Entre els pilots del RACC, Cohete Suárez (Peugeot R5) va trencar el diferencial en el primer tram, va colpejar l'arrel d'un arbre i va obrir la direcció. Amb dos Peugeot R2 preparats per l'equip català GC Motorsport (el mateix de Besolí), Pepe López i Yerai Lemes rodaven en els temps de Solans, però el primer va plegar per una avaria i el segon es va despenjar després d'una punxada.