Ral·lis

Automobilisme

Ral·li RACC

Tetracampió clar i català

Ogier rubrica una gran victòria i s'embutxaca el quart títol seguit, el segon que sentencia a Salou

Sordo s'assegura el segon lloc i suma el setè podi en el ral·li RACC

Ogier va treure
del cap a Sordo qualsevol vel·leïtat de guanyar

Sébas­tien Ogier va arro­do­nir ahir una actu­ació estel·lar en el Ral·li Cata­lu­nya-Costa Dau­rada i va con­fir­mar el quart títol mun­dial seguit, des de l'esglaó més alt del podi de Salou. Amb un escratx ben mati­ner en el pri­mer dels qua­tre trams del dia, el pilot de Volkswa­gen va treure del cap de Dani Sordo qual­se­vol vel·leïtat de pren­dre-li la victòria de les mans. Tot seguit, Ogier va cedir la ini­ci­a­tiva al seu com­pany Jari-Matti Lat­vala –va fer els tres últims escratxs del ral·li, inclo­ent-hi el power stage–, però va seguir cla­vant segons al pilot de Hyun­dai, sobre uns trams que pre­sen­ta­ven algu­nes humi­tats deli­ca­des.

“Ho hem inten­tat, però Ogier ho té clar i en cada tram ens treu una mica”, expli­cava Sordo, que va tro­bar a fal­tar el plus de cavalls i d'equi­li­bri que el Volkswa­gen ofe­reix a Ogier. “Si intento córrer més acabo fent el mateix temps, perquè lla­vors tinc més sub­vi­ratge”, va il·lus­trar Sordo. El pilot del RACC es va haver de con­for­mar amb el setè podi en onze par­ti­ci­pa­ci­ons en el Ral·li Cata­lu­nya, en la cate­go­ria WRC. Cinc d'aquests han estat segons llocs, qua­tre de seguits entre els anys 2006 i 2009, rere Sébas­tien Loeb, i ahir, rere el suc­ces­sor del nou cops campió del món, Ogier.

El pilot francès encara té camp per córrer abans d'igua­lar el pal­marès del seu com­pa­tri­ota, l'home que el 2007 va posar el jove pilot de Gap davant dels ulls de Citroën i, de retruc, es va aca­bar ficant l'ene­mic a
casa. Ara Ogier ja suma qua­tre títols, els matei­xos que Juha Kankku­nen (1986, 1987, 1991 i 1993, amb Peu­geot, Lan­cia i Toyota) i Tommi Mäkinen (1996-99, tots amb Mit­su­bishi). “For­mar part d'aquesta llista és un somni”, va reconèixer. Curi­o­sa­ment, KKK era l'únic pilot abans d'Ogier que s'havia coro­nat a Cata­lu­nya (el 1993, a Llo­ret). Ahir, el francès ho va fer per segon cop, ja que el títol del 2014 també el va sen­ten­ciar a Salou. Els nou de Loeb són lluny, però encara no s'albira el sos­tre d'Ogier.

El record de l'any pas­sat

Que­dava el dubte de si el cap de files de VW peca­ria de gola­fre i ani­ria a totes en el power stage, per endur-se tres pun­tets que no tre­ien cap a res. Però Sébas­tien tenia ben pre­sent l'error que l'any pas­sat li va cos­tar el tri­omf a Due­saigües, i no va arris­car més del que tocava, per bé que només Lat­vala –reen­gan­xat després de ple­gar diven­dres– va millo­rar el seu regis­tre. Para­do­xal­ment, ahir un error sem­blant no li hau­ria impe­dit coro­nar-se campió igual­ment.

L'últim dia va començar amb les bai­xes de Kris Meeke –el motor del Citroën va fer figa a Prat­dip– i el pri­vat Mar­tin Prokop (Ford), que va arren­car una roda a Due­saigües. Això va enlai­rar fins al vuitè lloc el ven­ce­dor de WRC2, Jan Kopecky (Skoda). Pel que fa als pilots cata­lans, tots van aca­bar, sense nous ensurts. Solans va ser 18è; Fri­gola, 32è; Domènech, 38è, i Cas­tells va tan­car la clas­si­fi­cació, en la seva pri­mera par­ti­ci­pació en un ral·li, atès que fins ara només havia fet autocròs. El de Molle­russa va aca­bar amb ganes de tor­nar-hi. En això s'assem­bla a Ogier.

«Fa cinc anys et vaig dir que [fitxar per Volkswagen] era una bona jugada.» Carlos [Sainz] m'ha enviat aquest tuit, i té tota la raó. No puc ser més feliç
M'he limitat a assegurar el tercer lloc. No m'agrada veure guanyar Ogier tan sovint, però s'ho mereix
Thierry Neuville
Classificació final
1r Ogier-Ingrassia (VW Polo WRC)
3h13:03.6
2n Sordo-Martí (Hyundai i20 WRC)
a 15.6
3r Neuville-Gilsoul (Hyundai i20 WRC)
a 1:15.0
4t Paddon-Kennard (Hyundai i20 WRC)
a 1:27.8
5è Ostberg-Floene (Ford Fiesta WRC)
a 3:24.4
6è Tänak-Mõlder (Ford Fiesta WRC)
a 5:24.9
7è Abbring-Marshall (Hyundai i20 WRC)
a 7:31.3
8è Kopecky-Dresler (Skoda Fabia R5)
a 9:05.1
9è Tidemand-Andersson (Skoda Fabia R5)
a 9:20.4
10è Breen-Martin (Citroën DS3 WRC)
a 9:57.1
11è Bertelli-Scattolin (Ford Fiesta WRC)
a 11:07.6
14è Latvala-Anttila (VW Polo WRC)
a 21:34.4
18è Solans-Ibàñez (Ford Fiesta R2)
a 27:37.3
32è Frigola-Sauleda (Peugeot 208 R2)
a 45:49.8
38è Domènech-Marchal (Citroën DS3 R3)
a 52:09.9
51è Castells-Estalella (Suzuki Swift)
a 1h50:49.0
Mundial de pilots
1r Sébastien Ogier (VW Polo WRC)
222
2n Andreas Mikkelsen (VW Polo WRC)
127
3r Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC)
127
4t Hayden Paddon (Hyundai i20 WRC)
114
5è Dani Sordo (Hyundai i20 WRC)
111
6è Jari-Matti Latvala (VW Polo WRC)
104
7è Mads Ostberg (Ford Fiesta WRC)
90
8è Ott Tänak (Ford Fiesta WRC)
60
9è Kris Meeke (Citroën DS3 WRC)
54
10è Craig Breen (Citroën DS3 WRC)
36
Mundial de constructors
1r Volkswagen Motorsport
322
2n Hyundai Motorsport
260
3r M-Sport Ford
144
No sé si ha estat el títol més difícil. Hi ha hagut moments durs mentalment, amb l'ordre de sortida a la terra, però hem sabut assegurar els punts
Sébastien Ogier
En cap moment he pensat en els punts per al títol de marques. Jo volia guanyar, però [Ogier] ha demostrat que era més ràpid
Ha estat un cap de setmana increïble. Estic molt decebut de no haver pogut parar els peus a Ogier, però he fet el màxim
Dani Sordo

La regularitat, la clau del títol

La temporada de Sébastien Ogier ha estat immaculada, malgrat que no ha assolit les xifres dels anys anteriors (nou victòries el 2013, vuit els dos últims anys). Ras i curt, el francès ha guanyat tots els ral·lis en què la normativa de l'ordre de sortida no el llastava de bon començament. Va encetar l'any dominant a Montecarlo i Suècia, i ahir va rubricar el tercer triomf seguit en els ral·lis d'asfalt de la segona meitat del curs, a Alemanya, Còrsega i Catalunya –és mixt, però hi predomina l'asfalt–. Entremig, va sortir derrotat en sis ral·lis seguits de terra, víctima de la voluntat de la FIA d'obrir el campionat a còpia de parar els peus al líder. El 2013, el pilot més ràpid en el tram de proves escollia la posició de sortida, però el 2014 es va obligar el líder a sortir primer en la primera etapa. Com sigui que això no era prou, els dos últims anys el llast s'ha ampliat als dos primers dies del ral·li. Massa, fins i tot per a Ogier.

La clau que li ha permès sentenciar el títol amb autoritat, quan encara falten dues proves, ha estat la seva regularitat –un sol zero en onze ral·lis– i, de retruc, la inconsistència dels rivals. En el fons, Ogier no n'ha tingut, de rival. Ho fa palès el fet que l'únic pilot capaç de repetir victòria –a banda d'ell– ha estat Kris Meeke, en un any de transició en què s'ha centrat en el desenvolupament del Citroën C3 del 2017.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.