El Dakar es torna extrem
Motor. Els participants passaran pràcticament una setmana a més de 3.000 metres d'altitud i hauran de fer front a les dificultats derivades de l'amplitud tèrmica i la pressió atmosfèrica
“L'edició més difícil de la història sud-americana del ral·li.” Així definia el pròxim Dakar el seu director esportiu, Marc Coma. La prova començarà el 2 de gener a Asunción, capital del Paraguai, i s'acabarà el 14 del mateix mes a Buenos Aires, capital de l'Argentina, després de dotze etapes de competició, una jornada de descans i uns 9.000 quilòmetres, 4.000 dels quals seran cronometrats. El pas de la caravana pel Paraguai serà pràcticament testimonial –el mateix dia de la sortida ja abandonarà el país–, però servirà per arribar fins als 29 països visitats pel ral·li en tota la seva història.
El Dakar més complicat
Les dificultats a les quals es refereix l'expilot català són, sobretot, l'altitud de la prova i la sorra del recorregut. Més de la meitat de les etapes es disputaran per sobre dels 3.000 m d'altitud, alguns trams superaran els 4.000 m i fins i tot algun s'acostarà als 5.000 m. La particularitat d'aquesta edició és que, per primera vegada, els 391 vehicles participants creuaran les dunes de l'altiplà de Bolívia. Serà pràcticament una setmana d'estada a l'alta muntanya –incloent-hi la jornada de descans a La Paz– en la qual l'amplitud tèrmica i els canvis de pressió atmosfèrica poden tenir un paper fonamental en la mecànica dels vehicles, però també en la forma física dels participants, que hauran de suportar unes condicions extremes que aniran dels més de 40 graus que es trobaran a Asunción fins a les temperatures sota zero de l'altiplà bolivià.
L'edició del 2017 del Dakar també serà més exigent quant a navegació, ja que reduirà les funcionalitats dels GPS i farà més difícil la detecció dels controls de pas. La regularitat, més que no pas la velocitat, serà determinant, sobretot perquè sis especials tindran més de 400 quilòmetres. Això fa que la prova sigui més imprevisible que mai en el seu pas per Sud-amèrica i, per tant, també més oberta. “L'avantatge de les coses imprevisibles és que et poden afavorir o no, però hi ha més oportunitats. L'any passat, amb més etapes de pista en què no passava res, era més difícil recuperar temps. Si és més complex de navegació, em poden passar coses a mi, però també als altres”, reflexionava ahir Nani Roma, vencedor en motos el 2004 i en cotxes el 2014. Que el recorregut agrada als participants va quedar clar amb les paraules de qui serà un dels rivals de l'osonenc, el francès Cyril Despres: “Marc Coma ha donat el seu segell al ral·li. Sap que és important que no sigui ni un esprint ni un ral·li normal. Coneix el Dakar i ha preparat una prova com ens agrada als pilots.”
I si amb la primera setmana per Bolívia no hi hagués prou dificultats, l'etapa reina de la prova, denominada Súper Belén, arribarà a tres jornades del final. Tindrà lloc l'11 de gener i el seu recorregut, de 1.000 quilòmetres entre els trams d'enllaç i els cronometrats, es disputarà en un 98% fora de les pistes. Després de la selecció inicial a Bolívia, l'etapa pot convertir-se en la jutgessa final de la prova entre els que encara conservin oportunitats de guanyar-la.