Coma: “He deixat la meva empremta en el recorregut”
Motor. El director esportiu del Dakar assegura haver plasmat la seva manera d'entendre la cursa en el llibre de ruta de la prova, amb més protagonisme per a la navegació
Les novetats en el recorregut i el reglament del Dakar reflecteixen la “manera d'entendre la cursa” del director esportiu de la prova, Marc Coma, cinc cops vencedor en moto. En el seu segon Dakar en el càrrec, el d'Avià ha maldat per refermar “l'ADN” de la prova, la qual cosa vol dir bàsicament tornar el protagonisme a la navegació i restar-ne a la velocitat pura. Coma ho va explicar ahir a Barcelona, en una trobada amb la premsa catalana: “Per mi la gran intenció és tornar la navegació al lloc que es mereix, perquè els últims anys havia perdut importància. Qui domini la navegació ho ha de veure reflectit en la classificació.”
Sequera a Bolívia
Coma va revelar que l'organització del Dakar el va anar a buscar perquè hi aportés la seva experiència, i és el que ha fet. “Estic content d'haver pogut deixar la meva empremta en el recorregut”, va asseverar. Les dificultats de navegació, amb etapes amb més sorra, dunes i trams fora de les pistes, es veuran accentuades per la limitació de prestacions del sistema GPS. “La novetat que crida més l'atenció és que el GPS ja no ajudarà a trobar els controls de pas; els pilots només tindran les indicacions del llibre de ruta per validar-los”, va explicar. El nou sistema es va assajar amb èxit en el ral·li de Merzouga, al Marroc, el maig passat. “Abans els controls de pas tenien un radi d'obertura de 800 metres, i una fletxa en el GPS t'hi portava. Ara el radi d'obertura coincidirà amb el validació, 300 metres, i els pilots no podran deixar de seguir el llibre de ruta”, va explicar. A banda d'això, el GPS només memoritzarà l'últim quilòmetre recorregut (no permetrà desfer el camí si el pilot s'equivoca de molt).
Coma també es va referir a l'emergència per sequera que afecta Bolívia, escenari de sis etapes a més de 3.000 metres d'altitud. “Ens ha obligat a ser autònoms en aigua i ens permetrà mostrar la cara més solidària del Dakar”, amb diverses iniciatives encara per concretar.
ADN
Coma vol que el domini de la navegació es vegi reflectit en la classificacióLIMITACIÓ
Per validar els controls de pas caldrà seguir el llibre de ruta i no fiar-ho tot al GPSSOLIDARITAT
Diverses iniciatives han de servir per pal·liar l'emergència per sequera a BolíviaTres catalans del Dakar ja són llegenda
Xavier Foj, Nani Roma i Jordi Juvanteny seran reconeguts com a Llegendes del Dakar en un acte que se celebrarà el 2 de gener a Asunción, al Paraguai, just abans de la sortida de la prova. El molinenc Xavier Foj, de 57 anys, acumula 25 participacions d'ençà del 1991 i hi torna amb el seu Toyota T2 privat, categoria en què suma tres victòries (2011, 2012 i 2013), per davant de l'equip oficial japonès. L'osonenc Nani Roma, de 44 anys, és un dels tres pilots vencedors en moto (2004) i cotxe (2014), al costat d'Hubert Auriol i Stéphane Peterhansel. El santfeliuenc Jordi Juvanteny, de 56 anys, també va debutar el 1991. Juvanteny ha fet tots els Dakar sud-americans amb el seu fidel camió Man 6x6 de KH-7, al costat dels seus inseparables José Luis Criado i Enric González. Els vigents guanyadors de les categories Producció i 6x6 tornaran a fer d'assistència de l'equip oficial Iveco, transportant-los 2.000 quilos de recanvis.