Fórmula 1
El regne de la velocitat
El nou reglament tècnic del 2017 farà que els bòlids de F-1 siguin uns tres segons més ràpids que l'any passat al Circuit de Barcelona-Catalunya
Es calcula que rodaran el 70% de la volta al traçat de Montmeló amb el gas a fons, quan abans no s'arribava al 50%
De la fórmula 1 en diuen la categoria reina de l'automobilisme per una raó ben senzilla. És l'especialitat de l'esport del motor de les quatre rodes amb els cotxes més ràpids i sofisticats del món. Hi ha qui considera que, d'un temps ençà, el nivell tecnològic dels biplaces oficials de Le Mans discuteix aquesta posició pel que fa a sofisticació, però quant a velocitat no hi ha discussió possible. La relació entre el pes (722 kg el 2017) i la potència (uns 900 CV) d'un monoplaça de F-1 el fa imbatible en prestacions pures. Un fet encara més visible ara, quan el campionat del món estrena un nou reglament tècnic que ha apujat el llistó del rendiment dels vehicles, per bé que el grup propulsor no ha variat gens –tret de la lògica evolució de les mecàniques– i, per tant, la potència serà, si fa no fa, la mateixa. La mare dels ous té dos vessants. D'una banda, uns pneumàtics un 25% més amples; de l'altra, un augment al voltant del 30% del rendiment aerodinàmic. A la pràctica, la major adherència mecànica (pels pneumàtics) i aerodinàmica (alerons i difusor més potents) implicarà que els bòlids podran passar més ràpid pels revolts, perquè el cotxe s'aguantarà més. Però quant més?
Peu al ferro
La FIA ha pres com a referència per establir l'augment de prestacions el Circuit de Barcelona-Catalunya, curull de revolts llargs que posen l'accent en la capacitat dels cotxes de generar càrrega aerodinàmica per circular ben collats a l'asfalt. El resultat és concloent, segons les dades difoses pel portal especialitzat www.it.motorsport.com. Els pilots podran fer amb l'accelerador premut a fons –peu al ferro, en l'argot clàssic– el 70% dels 4.655 metres del traçat de Montmeló, quan abans no s'arribava al 50%. Per exemple, la velocitat de pas pel curvone (tercer revolt) augmentarà en 30 km/h, fins a sortir-ne a més de 300 km/h. Encara bo que el 2007 es va modificar la zona de l'estadi (el desè revolt es va fer més tancat, i els dos últims es van alentir amb una xicana), altrament el Circuit podria haver assolit un percentatge semblant al de Monza, el temple de la velocitat, on els nous cotxes es calcula que rodaran a fons el 80% del traçat. Paradoxalment, però, la velocitat punta a les rectes no augmentarà en la mateixa proporció –o fins i tot es reduirà–, perquè com que els cotxes seran més amples oferiran més resistència a l'avanç. Tanmateix, els registres al Circuit de Barcelona-Catalunya s'espera que caiguin uns tres segons respecte als de l'any passat –la meitat gràcies a les rodes més amples– i cinc en comparació amb el 2015.
Aquests càlculs es començaran a traduir en xifres a partir del 27 de febrer, quan el circuit vallesà aculli la primera jornada de la pretemporada (vuit dies de tests en dues tongades de quatre dies, tots a Montmeló). A les habituals expectatives per veure l'estat dels equips s'hi afegirà l'espectacle de veure uns bòlids que tornaran a fer honor a la seva condició.