La crònica
Qüestió de respecte i d'estètica
“Per primer cop en els meus vint anys en la fórmula 1, el canvi és per ser més ràpids, i això m'agrada.” Pedro de la Rosa va beneir la nova normativa tècnica en la xerrada Què ens aporta el nou reglament?, efectuada dilluns a l'auditori Pompeu Fabra del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, amb la col·laboració del Circuit de Barcelona-Catalunya i el Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC). Davant els 250 membres i estudiants de l'entitat amfitriona que omplien la sala, i al costat de Ricard Aiguabella, enginyer de l'equip Force India, i Vicenç Aguilera, president del Circuit i el CIAC, l'expilot de F-1 va asseverar que havia vist “suar” els pilots. No debades, un dels objectius del reglament era que els cotxes fossin cinc segons més ràpids que el 2015, “i això és un món físicament”.
La recepta ha estat un reglament que, segons Aiguabella, ha donat als tècnics “una gran llibertat per dissenyar i ser creatius”. De retruc, el camí emprès també volia oferir uns cotxes més espectaculars. De fet, l'enginyer català, resident a Oxford, va revelar que les rodes més amples es van fer necessàries per assimilar un 25% més de càrrega, i que la forma de fletxa de l'aleró davanter i les derives laterals inclinades del posterior obeïen simplement “a motius estètics”. “Però el Force India és un dels més lletjos!”, el va burxar De la Rosa, que va assenyalar la malaurada aleta dorsal en el capó motor del VJM10. L'antiestètic afegitó aprofita una zona lliure de 25 mm en l'eix longitudinal del cotxe i “millora l'estabilitat en revolt ràpid”, va justificar Aiguabella.
L'obsessió dels equips per treure suc de les zones grises del reglament va provocar aquesta sortida d'Aguilera: “Els enginyers s'han apoderat de la F-1.” El directiu va raonar que ell no hauria fiat l'augment de rendiment a l'aerodinàmica, perquè ara els cotxes són més macos –afegitons a banda– però no semblen més ràpids, perquè són més estables: “Tens 900 CV i has de decidir si els gastes per obtenir velocitat o càrrega; si és això últim, la velocitat punta és inferior i, per tant, l'acceleració és menor.” Tanmateix, el pas pels revolts és més veloç, i el president del Circuit va vaticinar que demà el millor temps a Montmeló caurà fins a 1:17.7 (una mitjana de gairebé 215 km/h, amb xicana i tot). No és estrany que De la Rosa tanqués la xerrada amb una revelació que ve a definir el que hauria de ser la F-1: “Per fi he vist els pilots mirar-se els cotxes amb respecte.”