Cornuts i pagar el beure
Aquests dies se celebra al Circuit de Barcelona-Catalunya el GP de Catalunya de MotoGP. La pista de Montmeló és una de les poques al món que organitzen una prova dels dos grans mundials de l’esport de motor, el de motociclisme i el d’automobilisme. Tanmateix, aquest últim s’anomena GP d’Espanya de Fórmula 1. I doncs?
A Jerez ja s’hi fa el GP d’Espanya de MotoGP pròpiament dit, però no és només això. A l’Estat s’hi han arribat a fer quatre curses del mundial de motos, de manera que el centralisme madrileny es troba còmode amb el repartiment d’etiquetes autonòmiques per a les curses perifèriques (tot i que, en puritat, la de Jerez també ho sigui). Així, tenim els GP de la Comunitat Valenciana (observeu, no pas del País Valencià, com si la cursa l’organitzessin els veïns d’una escala); de Catalunya, i, fins l’any passat, d’Aragó.
En canvi, en el cas de la F1, la cursa de Montmeló sempre ha estat “d’Espanya”. Per què no s’ha fet mai el petit gest de deixar que comparteixi el nom amb la seva germana de les dues rodes? Sempre se’ns ha dit que no es pot. En els estats en què es fa una sola cursa del mundial automobilístic, la prova n’ha de dur el nom. No hi ha debat, i el Circuit no ha esmerçat mai un bri d’energia per capgirar aquest estat de les coses. Prou feina tenen.
Està clar i català, però és mentida. Una més. Al Brasil i a Mèxic es fa una sola prova puntuable per al campionat del món de F1. De dos anys ençà, l’una s’anomena “de São Paulo” i l’altra, “de Ciutat de Mèxic” (deixem córrer que “Abu Dhabi” és un dels Emirats Àrabs Units, no pas un estat). En tots dos casos, es fa així per reconèixer qui n’assumeix el cost, que són els territoris respectius.
Bé, les institucions públiques catalanes paguen la festa de Montmeló des del primer dia i, en canvi, ningú ha posat mai sobre la taula que la cursa hagi de dur un nom que ho reconegui. En trenta anys i escaig, malgrat les dificultats que ha passat la instal·lació, l’Estat no ha deixat anar ni un duro pel Circuit. Ara, la federació espanyola del ram bé que ha cobrat religiosament els drets de calendari de la prova i ha fet tot d’escarafalls si la Marcha real ha durat uns segons menys que Els segadors. (Si s’encaparren a dir que Catalunya és Espanya, els seus símbols, la seva llengua i el seu himne també ho haurien de ser, oi? Aquest sil·logisme no els entra al cap.)
No només no han ajudat, sinó que han posat bastons a les rodes. Aquella aventura del GP urbà de F1 a València només va servir per encarir la renovació del contracte de Montmeló amb la F1. I ara, l’Estat hi torna. El contracte actual del Circuit amb la F1 venç després de l’edició del 2026, i ja es diu que el 2027 hi haurà un GP de F1 a Madrid. Però no pas al circuit permanent del Jarama, que al seu dia s’alternava amb l’urbà barceloní de Montjuïc, sinó en un traçat urbà al voltant dels pavellons d’Ifema.
Madrid ja va mirar d’endur-se el Mobile World Congress i no se’n va sortir; va bregar per desdoblar el Primavera Sound ni que fos esguerrant-lo; ja té un torneig de tennis de més volada que el Godó, i ara ha posat el punt de mira en la F1. Però, alerta, no en el GP d’Espanya, sinó en la F1 com a esdeveniment global. La F1 ha registrat la marca Madrid Grand Prix i Formula 1 Madrid Grand Prix. Se’n dedueix que, si això arriba a bon port –encara que no hi tinguin mar, allà–, la cursa s’anomenarà GP de Madrid.
És clar, Madrid és Espanya i no cal precisar-ho. En el cas de Catalunya, si no és que queda prou clar que el nom és una simple coordenada autonòmica –com en el cas del GP de Catalunya de MotoGP–, cal fer ben palesa la paternitat estatal. Cornuts i pagar el beure.