Camprodon, la zona zero
Trial. El mundial comença a Catalunya amb Toni Bou com a etern favorit i aspirant a l'onzena corona, els rivals dels últims anys i un nou promotor per revitalitzar el campionat
Toni Bou (Montesa) iniciarà la lluita pel seu onzè mundial de trial a l'aire lliure avui i demà, molt a prop de Camprodon. Com l'any passat, la prova catalana obre el campionat del món, que aquest any serà més curt i, per tant, amb menys marge per als errors. Bou, ja amb 30 anys, continua sent el número 1 indiscutible. Les seves xifres són incontestables: deu títols en deu anys, amb 87 victòries i 123 podis de 126 trials i una sèrie oberta de 60 podis consecutius.
Els rivals del pilot de Piera no canvien. Són gairebé tots catalans, amb Adam Raga (TRS) al capdavant amb l'aval d'una moto cada cop més polida i l'ànim renovat per les dificultats que ha plantejat a Bou en alguna prova del campionat d'Espanya. Si no hi ha canvis, el tercer calaix del podi ha d'estar entre l'incombustible Tajkahisa Fujinami (Montesa), Albert Cabestany (Sherco), Jeroni Fajardo (Vertigo) i Jaime Busto (Montesa). A més de Fajardo, un altre gironí disputarà el mundial sencer. És Miquel Gelabert (Sherco), que, en el seu segon any al campionat, intentarà millorar el desè lloc final del 2016. Pel que fa a Fajardo, després del tercer lloc final del 2015 i el pas enrere del 2016 (cinquè), necessita un any lliure de lesions per recuperar els seus millors resultats.
A la finca de Font-rubí
Serà la setena vegada que el mundial de trial trepitja comarques gironines. Va començar a Olot (1980, 1982, 1983 i 1984), deu anys més tard se'n van disputar dues proves seguides arran de mar (Tossa, 1984) i l'any 2001, a Sant Joan de les Abadesses, prou a prop d'on s'inaugurà el campionat d'aquest any, a la finca de Font-rubí, a la qual s'accedeix pujant cap al coll d'Ares i trencant cap a la carretera de Beget. És una àrea amb prou diversitat de terreny per plantejar zones de tot tipus, des de les més rocoses fins a les humides, on fins i tot s'evoquen els grans trials de les illes britàniques. Font-rubí queda apartat de Camprodon i, a més, l'accés estarà restringit des de les vuit del matí de demà. S'han previst aparcaments a Camprodon i un sistema d'autocars cada 20 minuts per transportar aficionats fins a Font-rubí. Allà els aficionats podran traslladar-se a les zones amb uns microbusos que sortiran cada deu minuts.
Torna Marc Colomer
Vint-i-un anys després que guanyés el mundial i catorze més tard de la seva retirada, Marc Colomer (Olot, 1974) tornarà a competir en un campionat del món de trial. Serà en la nova modalitat Trial E, reservada a motos elèctriques, que en la primera edició es disputarà en una sola cursa, a Lorda, el 25 de juny. Pilotarà una Gas Gas, marca de la qual és el director esportiu.
Nou promotor, noves regles
Sport7 és el promotor que ha arribat a un acord amb la FIM per fer-se càrrec del mundial de trial. D'entrada, ha reduït el calendari de 15 proves (2016) i 18 (2015) a només 10, únicament amb dues cites dobles, les del Japó i els Estats Units. Intentant millorar l'espectacle s'implementa una prova classificatòria que es disputarà sempre la vigília de la prova. El pilot que faci menys punts en una única zona tindrà la millor posició de sortida (si cal, es desempatarà per temps). També canvia el format del recorregut. Totes les proves constaran de dues voltes a 15 zones diferents, amb un temps màxim de dues hores i mitja per a cada volta i una pausa de 20 minuts. Hi ha noves categories: Trial GP (la reina), Trial 2, Trial 125 i dues categories femenines, Trial Women i Trial Women 2. També s'estableix per primer cop un campionat de marques, per al qual els equips han de designar els pilots que puntuaran. Ho faran el millor de les classes Trial GP i Trial 2. Els horaris de les proves també s'unifiquen. Totes començaran a les nou del matí i l'entrega de premis s'haurà de fer a tres quarts de quatre de la tarda.