Maverick i la uniformitat
GP d’Itàlia de motociclisme. L’empordanès és el més ràpid en la qualificació i encapçala un estol de pilots amb un ritme similar i que avui aspiren a lluitar per les posicions capdavanteres
Maverick Viñales partirà aquest migdia des de la posició preferent per tercera vegada aquesta temporada, com a Losail i a Le Mans, dos traçats que va acabar coronant el primer. Com avui? Fa de mal dir, no pas perquè el pilot de Roses no tingui ritme, sinó perquè no és l’únic que sembla tenir-ho tot prou apamat.
Molta igualtat
El dissabte a Mugello va generar bones sensacions a Yamaha. L’empordanès va acabar molt satisfet, òbviament, tant per la pole com pel ritme trobat a partir “d’un petit canvi” fet en l’FP4 per augmentar l’estabilitat. Igualment content es mostrava Valentino Rossi, físicament molt millorat respecte a com va acabar el divendres, el més ràpid en la sessió lliure del matí –espectacular 1:46.543, a 0.054 del rècord de la pista, si bé amb 38 graus a la pista, lluny dels 50 que s’esperen a l’hora de la cursa– i segon en la cronometrada oficial.
Mugello sempre ha anat bé a les Yamaha, però és el circuit de Ducati i en la cursa també tindrà molt a dir-hi Andrea Dovizioso. I, si fa una bona sortida, compte amb Michele Pirro en les primeres voltes –és el provador oficial de Ducati, l’home que ha desenvolupat l’actual Desmosedici i que ho ha fet durant dos anys donant voltes en un únic circuit, aquest. La incògnita amb els pilots de Ducati, com sempre, el seu rendiment a mesura que caiguin les voltes i especialment en l’últim tram de cursa. En el mateix pla que els pilots italians cal situar-hi Jorge Lorenzo, líder pronosticat del segon grup o, si el pneumàtic no li fa la guitza, agafat al primer. I les Honda?
Marc Márquez, lleugerament entorpit per Zarco en l’última volta de la qualificació, no mostrava gaire confiança a poder lluitar pel triomf. Té ritme, deia, però arriscant molt entrant al revolt, patint en el tren davanter. Esperant millors circuits, ahir es conformava amb el podi. Pedrosa, prudent però segur, tenia el ritme que se suposa que valdrà lluitar pel triomf (1.48 baix), i el seu objectiu era trobar l’equilibri amb l’electrònica en un parell de punts. I sortir bé i, si pot ser, situar-se al davant de les Ducati ben aviat per evitar que les Yamaha s’escapin.
Quant al compost dels pneumàtics, no sembla que hi hagi més opció que calçar el dur al davant i el mitjà al darrere, assumint la intriga de veure el comportament en les últimes voltes, també perquè una lliçó d’ahir va ser que, com més pujava la temperatura, menys adherència. Zarco –impressionant ritme el seu– no descartava el tou, i si al final la temperatura no s’enfila tant, podria ser l’aposta.
Triumph, nous motors a Moto 2
Durant la jornada d’ahir del Gran Premi d’Itàlia es va fer oficial la tornada al mundial de la marca anglesa Triumph, que a partir del campionat del 2019 serà el subministrador únic de motors per a Moto 2 en substitució d’Honda. Concretament, es tractarà d’un motor de tres cilindres de 765 cc fet a partir del que munta l’últim model de carrer de Triumph sense carenat, l’Street Triple 2017. Amb més de 110 anys d’història, Triumph tornarà al mundial de velocitat, en el qual va estar fins a la dècada dels setanta.