Motor
Una festa de les dues rodes, dins i fora de la pista
Motor. Arrenca la 23a edició de les 24 Hores de Catalunya de Motociclisme, amb un nou duel esportiu entre Suzuki Català i Yamalube Folch, i un munt d’activitats paral·leles per gaudir-ne
Eduard Català i Josep M. Folch, els patrons dels dos equips habituals més potents de les 24 Hores de Catalunya de Motociclisme, van coincidir a agrair al Circuit de Barcelona-Catalunya els esforços que la instal·lació vallesana esmerça any rere any –i ja en fa 23– per posar dempeus una prova màgica, que trasllada a Montmeló l’essència de la històrica cursa de resistència que es va disputar a Montjuïc durant trenta anys, fins a mitjan anys vuitanta.
El nou enfrontament entre la Suzuki blava de l’equip de Molins de Rei i la Yamaha vermella del de Reus tornarà a ser el gran al·licient esportiu de la cursa, que a partir de demà al migdia farà dues voltes senceres al rellotge abans que la bandera de quadres saludi el nou vencedor. Un duel amanit per un munt d’activitats paral·leles per al gaudi dels aficionats. Entre aquestes destaca el Circuit Market d’estil vintage, obert dissabte al bosquet de la porta 1, amb l’accés gratuït.
Deu a sis
“Si la prova no fos a Catalunya, ja fa temps que no la faria”, va afirmar durant la presentació, ahir, el reusenc Folch, que ha guanyat els últims dos anys i ja suma deu victòries en vint participacions. Al manillar de l’R1M repetiran els experts Tizón i Vallcaneras, i també el gironí de 21 anys Xavier Pinsach, que l’any passat va debutar a les 24 Hores amb victòria i que enguany s’ha afegit a l’equip in extremis, fent un forat en el seu curs en l’europeu de Superstock 1000. El quart pilot serà el mallorquí David Salom, que s’havia retirat feia dos anys però tenia un “deute pendent” amb Folch.
El màxim rival de Folch en la graella de 53 motos –22 equips catalans i 31 de francesos– serà Català, que no guanya des que el 2012 va aconseguir la sisena victòria, també en vint participacions. El molinenc ho ha canviat tot. La GSXR 1000 L7 és un model tot nou que s’estrena aquí en primícia, la qual cosa fa que la fiabilitat sigui una incògnita. I dels pilots només repeteix el mundialista Junod, ara acompanyat per Ferrer, Tirado i Suchet.
LA DADA
“Farem el que toqui”
“Posar en dubte la celebració del GP de Catalunya [de MotoGP, el 2018] no treu cap a res.” Així de contundent es va mostrar ahir el president del Circuit de Barcelona-Catalunya, Vicenç Aguilera, al voltant del futur de la cita catalana en el mundial de velocitat. “Farem el que toqui [per mantenir-la]”, va assegurar.
La presentació de les 24 Hores va ser la primera compareixença pública dels responsables del Circuit d’ençà que, la setmana passada, Carmelo Ezpeleta declarés que, ara com ara, el Circuit no estava homologat amb vista al 2018. “Si no s’hi fan les obres que reclama la comissió de seguretat, l’any que ve hi haurà divuit curses en comptes de dinou”, havia alertat el director general de Dorna, l’empresa promotora del mundial. Aquestes obres són, d’una banda, un nou asfalt –l’actual té deu anys i encara ofereix una bona adherència, però en alguns punts és força boterut– i, de l’altra, ampliar l’escapatòria del revolt on va morir Luis Salom –el seu cosí David és un dels pilots de Folch en les 24 Hores–, sense haver de fer ús d’una xicana. Tanmateix, Aguilera va assenyalar que aquest camí encara no està traçat. “No tenim una decisió presa, sinó la voluntat de fer el que faci falta”, va insistir. I hi va afegir: “És lògic que hi hagi dubtes, però nosaltres no en tenim cap. Ara no toca dir el que farem perquè ho decidirem en els propers dos mesos, però no estem preocupats.”
Les 24 Hores es disputen en el traçat ara anomenat “històric”, de 4.727 metres, sense la variant en l’entrada de l’estadi ni la xicana.