Motociclisme

Moto GP

GP d’Àustria

La ferum del gran Márquez

GP d’Àustria de motociclisme. En terreny propici per a Ducati, el campió fa la tercera ‘pole’ seguida davant de Dovizioso i Lorenzo, té el millor ritme i la velocitat punta més alta dels favorits

Ser categòric sempre és un risc, però fa tota la sensació que Marc Márquez i Honda han tocat la tecla bona i que el campió torna a estar un punt davant de tothom. Si més no, serà molt difícil no pensar-ho si l’endemà d’haver fet la tercera posició preferent seguida de l’any encadena també la tercera victòria en l’única pista del campionat on no ha guanyat. Bé, de fet, només s’hi corre des del 2016.

Márquez no només té la pole, també és qui va acreditar un ritme millor en el quart lliure –deu voltes per sota d’1:25 amb el compost dur, per sis de Pedrosa, cinc de Dovizioso i quatre de Viñales– i una velocitat punta més alta que les Ducati i les Yamaha dels seus rivals pel títol. HRC ha aconseguit, per fi, una moto que no s’encabrita tant quan s’obre gas sense contemplacions i, per tant, accelera millor.

Márquez va encapçalar totes les llistes de temps d’ahir. Només Dovizioso sembla clarament a prop seu i, de fet, va fer la volta ràpida amb el compost mitjà al darrere, amb gran sorpresa de Márquez, tot i que Jorge Lorenzo va apuntar que podria ser degut al fet que de la part central s’escalfa més ràpidament que el tou. I, molt probablement, l’italià de Ducati –segon aquí el 2016– hauria pres la pole a Márquez si el campió no l’hagués vist rere seu en l’últim intent possible. Márquez va tallar gas i Dovi va haver de fer la volta tot sol. Malgrat tot, va saltar del cinquè lloc –rere Petrucci– al segon.

Lorenzo i Viñales, amunt

El mallorquí va tornar a la primera fila, que aquest any només havia ocupat a Catalunya. Entre el carenat nou i algun ajustament d’última hora, Lorenzo es va permetre rematar el matí amb tres voltes seguides en 1:23.6 i 1:23.7. Però no té el ritme de les Honda ni de Dovizioso. Amb tot, si opta per la goma tova o mitjana i fa un dels seus inicis explosius, pot tenir oportunitat de fer podi, perquè Dani Pedrosa surt enrere, en tercera fila, al costat de Valentino Rossi. El català va haver de passar per la Q1 de nou –Petrucci i ell van accedir a la Q2– i això el va limitar en l’ús de les gomes, ja que va fer la Q2 amb un compost mitjà al darrere. Però es pot aferrar a la possibilitat de sortir bé i al ritme demostrat.

Tots dos es trobaran amb les Yamaha. Per primera vegada des de Catalunya, Maverick Viñales surt en segona fila, al costat de Petrucci i Zarco –que no va canviar de goma en la Q2– i davant de Valentino Rossi. El pilot de Roses va recuperant la confiança en la moto i per fi s’ha convençut de deixar-se guiar pel criteri tècnic de Rossi per recuperar el rumb perdut. Ahir, tot i que no estava previst, va posar el carenat nou –amb aletes integrades– amb bons resultats, tot i que implica que ja no podrà fer cap actualització més.

En el circuit del patrocinador de KTM, Pol Espargaró no va poder ni acostar-se a la Q1 –sobretot pel temps perdut en els dos últims mals sectors–, com havia fet a Sachsenring. Amb tot, clarament més ràpid que Kallio i Smith. En canvi, després de dues curses seguides en la Q2, Aleix Espargaró es va quedar a més de mig segon amb molts problemes per treure suc del pneumàtic tou posterior (una queixa compartida per molts pilots), tot i que el de cursa serà el mitjà. Globalment, l’Aprilia va ser la moto més lenta i Espargaró només va poder millorar tres dècimes respecte a divendres.

Teníem el problema que la moto s’aixecava i hem millorat molt. L’objectiu és el podi, però, vist el ritme, per què no la victòria?
Marc Márquez

LA DADA

42
posicions preferents
de Márquez en Moto GP, de 83 grans premis. En total en suma 70, més que ningú.
M’esperava més. He anat al límit de la moto i la cursa és una gran oportunitat. És més fàcil accelerar, però encara patim
Maverick Viñales
Amb el nou carenat som ràpids. Podia estar entre els cinc primers, però la segona goma no ha funcionat gens. I tinc bon ritme
Valentino Rossi
No he anat bé amb el tou. Relliscava sempre. En ritme estic millor, però no tinc clars ni la goma ni els ajustaments
Dani Pedrosa
Estic més a prop que mai. La moto accelera bé i el pas pel revolt va sent còmode, però falta alguna cosa en la frenada
Jorge Lorenzo
Hi ha dubtes perquè pensava en el tou per a la cursa, però no va bé. No he fet una volta perfecta, però estic a prop de Márquez
Andrea Dovizioso

Pasini, per una mil·lèsima, amb Márquez tercer

“Tinc ritme, però no em surt una volta ràpida perfecta”, lamentava Àlex Márquez després de la qualificació, en què va aconseguir tornar a la primera fila a gairebé dues dècimes de Mattia Pasini i del seu company Franco Morbidelli, a qui va seguir en la volta definitiva. Tots dos havien fallat en el penúltim intent. Al final, Morbidelli va quedar a una mil·lèsima de Pasini, que havia fet la seva volta ràpida al principi sense que ningú –ni tan sols ell– la pogués millorar. Gran setè lloc d’Isaac Viñales –i és la seva pitjor posició en totes les sessions del cap de setmana– i molt bon novè lloc de Xavi Vierge, que va caure a l’inici de la sessió i va fer menys de la meitat de les voltes que la resta.

Segona ‘pole’ consecutiva de Gabri Rodrigo

Gabri Rodrigo, argentí de 18 anys nascut a Barcelona, havia obtingut a Brno la primera posició preferent de la seva carrera i ahir va fer la segona. Joan Mir, que semblava que tenia a l’abast la primera de la seva vida –ja és curiós, en el líder i guanyador de sis curses–, va perdre fins i tot la plaça en la primera fila perquè va superar els límits de la pista en el revolt 6 i el van endarrerir del segon lloc al desè. Amb tot, encara surt davant del seu gran rival, Romano Fenati, que, discutint-se amb Di Giannantonio, va ser onzè. Mir –sis victòries aquesta temporada– va exhibir un ritme molt bo i a més. Gran debut del valencià de 16 anys Jaume Masià, 14è. Albert Arenas va ser 20è.