Motociclisme

moto gp

gp d'austràlia

Fa olor de campió

Marc Márquez s’imposa a Phillip Island en una carrera esplèndida, amb vuit pilots repassant-se en el grup capdavanter fins a sis voltes del final i amb Andrea Dovizioso acabant en un discret tretzè lloc

Nou podis en les últi­mes deu cur­ses, amb cinc victòries i un zero per culpa d’un tren­ca­ment de motor. Són números de futur campió del món, els comp­tes d’un Marc Márquez que diu­menge a Sepang podria cer­ti­fi­car el seu quart títol mun­dial de Moto GP després de gua­nyar ahir a Phi­llip Island.

Endreçat en l’assumpció de ris­cos, escru­polós en la lec­tura de cursa, Márquez va fer bo el domini de tot el cap de set­mana, i Andrea Dovi­zi­oso, tretzè, li va mul­ti­pli­car el valor d’una victòria pro­di­gi­osa en si mateixa.

Una cursa de ver­ti­gen

Car­rera en sec a 27 vol­tes al segon cir­cuit més ràpid del cam­pi­o­nat i a sis girs del final el vuitè clas­si­fi­cat, Àlex Rins, rodant a només un segon del líder. Moto 3? No, era un grup de vuit pilots de Moto GP amb Johann Zarco i Andrea Ian­none mani­o­brant a la seva intrèpida manera. “Així són les cur­ses”, deia Marc Márquez al final, refe­rint-se a una acció del francès en el quart revolt que mira­cu­lo­sa­ment no va aca­bar amb el cer­verí per terra.

De molt, Phi­llip Island va ser ahir l’esce­nari de la millor cursa de l’any i una de les més boni­ques i d’alè cons­tant­ment con­tin­gut que es recor­den al com­tat. Una car­rera de con­tacte amb incomp­ta­bles avançaments, amb pas­sa­des suc­ces­si­ves que va veure Jack Miller, Valen­tino Rossi, Mave­rick Viñales, Zarco i Márquez lide­rant-la un mínim de dues vol­tes. En el cas de Márquez, defi­ni­ti­va­ment en les últi­mes set, quan el d’Honda va con­si­de­rar que era l’hora de fer la car­go­lada deci­siva. La va dur a terme perquè tot i haver calçat el pneumàtic tou, encara el tenia prou com­pacte per tibar. I perquè tenia més de mig títol del mun­dial 2017 en aque­lla victòria, conei­xe­dor de la situ­ació d’Andrea Dovi­zi­oso, cla­vat ales­ho­res en l’onzena posició. Márquez flai­rava sang i feia olor de campió.

L’italià, desè en el pri­mer pas per meta, havia entrat molt pas­sat en la fre­nada del pri­mer revolt ini­ci­ant-se el segon gir i per equi­li­brar-se i sal­var la cai­guda va haver d’obrir tra­jectòria, enfon­sant-se fins al vintè lloc. Va remun­tar fins a moure’s amb Dani Pedrosa la major part de la cursa i sent incapaç de defen­sar els cinc punts de l’onzè lloc sor­tint de l’últim revolt, superat per Scott Red­ding –onzè, el britànic va ser la pri­mera Ducati– i el mateix Pedrosa. El seu dis­cretíssim diu­menge va con­tras­tar amb el tri­om­fant de Márquez.

Cal­cu­la­dor, el líder del cam­pi­o­nat va reser­var-se durant dos terços de car­rera. Va con­te­nir-se d’aque­lla manera, és clar, perquè els com­panys de viatge van inter­pre­tar les 27 vol­tes a l’illa aus­tra­li­ana apos­tant doble o res en cada fre­nada. “No podies con­ser­var. Ho he fet en l’inici i tot­hom em pas­sava”, deia, recor­dant quan mal­dava per defen­sar el quart lloc, quan Jack Miller domi­nava en oca­si­ons amb mig segon de marge, quan Zarco tallava traçades en cada angle, i quan Rossi, l’únic del grup que havia calçat pneumàtics mit­jos en tots dos flancs, tenia prou mà i prou ritme per mode­rar l’esco­mesa.

Un pas per volta mig segon més lent del que Márquez havia mos­trat en els entre­na­ments, un ritme entre 1:30.5 i 1:31 obli­gat per l’agres­si­vi­tat de l’asfalt i la necessària vet­lla del pneumàtic tou. Tenir-ne cura fins als últims girs, moment en què Márquez va poder lli­mar dècimes en cada sec­tor i va obrir la distància gua­nya­dora, un marge con­so­li­dat per la des­me­sura de Ian­none en la dis­puta pel segon lloc. Exces­sos, els de Suzuki, que van des­ca­val­car-lo dei­xant que Rossi, Zarco i Mave­rick –el rosinc forçat a remun­tar des del setè lloc en les dar­re­res vol­tes–, s’ho jugues­sin tot en els últims metres. Sense reser­ves i sal­vant els con­tac­tes per mil·límetres, hono­rant els esplen­do­ro­sos 41 minuts vis­cuts.

3
pilots
van ser els únics a fer una volta per sota de l’1:30: Zarco (1:29.572), Rins (1:29.843) i Crutchlow (1:29.982). La millor de Márquez, un 1:30.001 a cinc de la conclusió.
5
victòries
de les sis d’enguany de Márquez en les últimes deu curses, a més de tres segons llocs i un tercer.
17
podis
acredita Valentino Rossi a Phillip Island, el seu millor circuit, on hi ha guanyat vuit vegades, la darrera el 2014.
33
punts
separen Marc Márquez (269) d’Andrea Dovizioso (236), la major diferència que hi ha hagut en tot l’any entre el primer i el segon classificat.

Marc Márquez

Volia sortir i escapar-se, i si no podia, acabar davant de Dovizioso. Va complir amb escreix i acarona el títol.

Àlex Rins

Després del cinquè lloc en moll a Motegi, ahir en sec va tancar durant tota la cursa el grup capdavanter.

Aleix Espargaró

Va ser l’únic pilot que no va poder acabar la cursa, per una caiguda (amb fractura al dit) quan anava sisè.

Dani Pedrosa

Incòmode tot el cap de setmana com sempre que hi ha temperatures baixes, no va passar mai de l’onzena plaça.

Maverick Viñales

A 50 punts de Márquez, va quedar descartat matemàticament de la lluita pel títol. Quart podi en onze curses.

Tito Rabat

Dins dels punts en la primera meitat de cursa, el ritme d’1:31 mitjà-alt va portar-lo al setzè lloc final.

Pol Espargaró

En el test del febrer la KTM estava a 1,6 segons del primer. Novè, va rodar sempre més ràpid que Dovizioso i Pedrosa.

El quart títol és a 18 punts

Sepang podria ser, diu- menge que ve, l’escenari on Marc Márquez asseguri matemàticament el seu quart títol de campió del món de Moto GP (2013, 2014 i 2016). Amb 33 punts de marge sobre Dovizioso (269 per 236) i sis curses guanyades, en el supòsit que l’italià s’imposés a Malàisia i a València en la darrera cursa sumaria 286 punts i set victòries, fet que obliga Márquez a arribar com a mínim als 287 punts per ser proclamat campió. És a dir, que a Sepang ja ho tindria amb un primer o un segon lloc (20 punts) i, en qualsevol cas, sap que serà campió sempre que el de Ducati no li retalli nou o més punts.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.