Fenomen persistent
Motor. Laia Sanz, que ha acabat els set Dakar que ha disputat, afronta el vuitè amb una moto que creu que la pot afavorir per lluitar per un lloc dels 15 primers
“No sé si estic més forta que mai, però sé que estic a punt”, explicava Laia Sanz ahir a Barcelona. La catalana, novena en el Dakar 2015, sempre en la meta en les set edicions que ha disputat i la primera dona que fa un podi final en un raid de la copa del món (l’últim del Marroc) apel·la a la seva experiència i a la mecànica per tornar a lluitar pels 15 primers llocs. D’entrada, sense ordres d’equip a KTM.
“Aquell novè lloc va ser molt bo d’una banda, però a vegades pesa una mica perquè es pot pensar que és fàcil, i res d’això. Però si ho vaig fer un cop, per què no un altre?”, es pregunta. De rivals tindrà “una nova generació amb un nivell altíssim”: “Són pilots molt ràpids, amb més velocitat que jo, però no fa tants anys que fan raids. Jo tinc facilitat per al factor psicològic i la gestió de la cursa.”
Una moto a mida
Creu que la nova versió de KTM 450 Rally s’adapta a les seves necessitats: “Ha fet un gran pas endavant i potser m’ajudarà més a mi que als nois. És més lleugera, amb els pesos més avall, més segura, més divertida de pilotar, menys física i, per tant, desgasta menys que l’altra. Al Marroc, més enllà del resultat final, feia uns temps més a prop de la resta que mai.” Tot plegat la fa advertir: “He anat en moto més que mai. Se’m va escapar el mundial d’enduro, però la meva preparació física i la moto que tinc em fan estar animada. Estic en un moment molt bo.”
Del recorregut, la novetat és el Perú: “Allà, en la primera setmana tindrem més sorra que en les últimes edicions juntes, ens avorrirem de sorra. I hi haurà més navegació i passaran coses. A Bolívia tindrem l’alçada i a l’Argentina, calor i etapes marató, una de les quals s’intercala entre les dues etapes més llargues.” Més desert i menys pista implica menys pols: “A Marc Coma no li agrada que es jugui tant amb l’estratègia, perdent temps un dia per no obrir pista l’endemà, i estic segura que hi ha pensat.”
El director del Dakar, Etienne Lavigne, va dir en una entrevista difosa dijous per l’agència Efe que al Dakar hi havia poques dones pilots perquè “sense ser masclista, és veritat que és una disciplina més per a homes que per a dones”. Laia Sanz el va respondre amb diplomàcia però amb fermesa: “Doncs mirarem de demostrar el contrari, de fet ja fa anys que lluito per fer veure que no és així. Sí que som poques noies, però per sort cada cop som més les que anem amb moto. Malgrat tot, això no es canvia d’un dia per l’altre.”