Calma relativa
Motor. Carlos Sainz trenca la caixa de canvis al final de la dotzena, que va ser anul·lada per a les motos per motius de seguretat, però només perd 16 minuts i té el lideratge sota control
Sense motos i quads, per als quals la dotzena etapa va quedar anul·lada per motius de seguretat, la lluita desesperada de Stéphane Peterhansel (Peugeot) per prendre el lideratge al seu company d’equip Carlos Sainz va centrar l’atenció de la jornada. El pilot francès va acabar segon i va aconseguir retallar setze minuts al madrileny, que, conscient del coixí de més d’una hora que tenia a l’inici de l’etapa, es va prendre l’etapa amb una actitud conservadora evident.
Però la calma relativa amb la qual Sainz afrontava l’etapa va quedar alterada quan se li va trencar la caixa de canvis a onze quilòmetres del final de l’especial, la més llarga d’aquesta edició (523 km). El madrileny, amb el català Lucas Cruz com a copilot, va haver d’acabar-la sense passar de la tercera marxa. “Feia sorolls estranys”, explicava el madrileny, que va reconèixer que es va espantar. Sainz va acabar novè, però manté un avantatge de 45 minuts respecte de Peterhansel amb només dues etapes per disputar-se.
Com Sainz, el pilot francès també va haver d’estar atent al retrovisor, perquè Nasser al-Attiyah (Toyota) no dona el tercer lloc de la general per bo i pensa donar gas fins al final. Ahir el qatarià va aconseguir la seva tercera victòria en aquest Dakar i va retallar dos minuts al pilot francès, que ara té un marge de 21 minuts. Al-Attiyah es va posar primer en el WP8 –fins al moment havien dominat l’etapa Orlando Terranova (Mini), primer, i Bernhard Ten Brinke (Toyota), després–, va deixar momentàniament el lideratge en el WP10 (Peterhansel) però el va recuperar tot seguit i ja no el va deixar fins a la meta.
Els catalans Isidre Esteve i Txema Vilallobos van tenir problemes mecànics a l’inici de l’etapa i continuaven aturats en el moment de tancar l’edició.
Les motos es planten
L’especial per a les motos i els quads –segona part de l’etapa marató– va quedar anul·lada per motius de seguretat. Els pilots havien de fer 375 km cronometrats per un recorregut diferent del de la resta de categories, però l’organització, en previsió de les condicions climatològiques adverses que podien impedir volar als helicòpters, va proposar un traçat alternatiu per la mateixa ruta que els cotxes i els camions. Els pilots, però, s’hi van negar perquè els hauria tocat sortir després dels vehicles pesants i haurien hagut d’assumir perills addicionals en un terreny completament trinxat. Finalment, la direcció de cursa va anul·lar l’etapa sencera per a les motos i els quads, que van fer el viatge de Fiambalá a San Juan per un enllaç.
En camions, Eduard Nikolaev (Kamaz) va recuperar el lideratge, però amb només un segon de marge respecte de Federico Villagra (Iveco). Motos i quads (424 km) tornaran a tenir avui recorreguts diferents dels cotxes i camions (369 km).