Motociclisme

Marc Márquez

Pilot de Repsol Honda

Márquez en vol més

El quatre vegades campió del món busca el cinquè títol en sis anys en un mundial amb una salut i una competitivitat sensacionals, amb quatre marques i un bon grapat de pilots amb veritables aspiracions de guanyar curses

Andrea Dovizioso, subcampió vigent, és el gran rival de partida del cerverí

Marc Márquez (Cer­vera, 1993) sem­pre en vol més. Dins la mesura que ha anat modu­lant amb el temps, entre el “no es pot gua­nyar cada diu­menge” i l’assumpció que “el límit només es des­co­breix en la cai­guda”, el pilo­tatge i l’ambició del llei­datà no han parat de créixer. Cinc anys en MotoGP i qua­tre títols mun­di­als resu­mei­xen el poder abso­lut d’un espor­tista que trans­cen­deix les fron­te­res de la lògica, xifres de lle­genda que conei­xent Márquez ben bé podrien ser tot just la intro­ducció a una car­rera encara ini­ma­gi­na­ble.

Marc Márquez sem­pre en vol més i també vol el títol d’un mun­dial de velo­ci­tat que tot i viure un govern d’aquesta enti­tat mai havia gau­dit d’un nivell de com­pe­ti­ti­vi­tat com l’actual. Una salut sen­sa­ci­o­nal, amb mitja dot­zena llarga de pilots capa­ci­tats per gua­nyar cur­ses a cavall de qua­tre de les sis mar­ques que poblen la gra­e­lla. Algú en dona més?

Honda, Ducati i Yamaha

Márquez i Cal Crutch­low, d’una banda, i Dani Pedrosa, de l’altra. Dos estils de pilo­tatge radi­cal­ment dife­rents i una pre­tem­po­rada feta en cir­cuits com­ple­ta­ment dife­rents i tots tres con­tents amb la nova Honda, equi­pada amb un motor que “corre més”. Més velo­ci­tat, per bé que amb pro­ble­mes de whe­e­lie i la con­seqüent pèrdua d’acce­le­ració, en tot cas, res que no es pugui solu­ci­o­nar durant l’any –els motors, en canvi, a par­tir d’avui ja no es poden tocar–.Márquez és el prin­ci­pal favo­rit al títol i per a Pedrosa –el de Qatar és el seu gran premi número 200 en MotoGP– la clau serà la de sem­pre: com fer aga­far tem­pe­ra­tura al pneumàtic.

Márquez i Honda sur­ten des de la posició pre­fe­rent, amb Andrea Dovi­zi­oso a rebuf. El pilot italià va dis­cu­tir al cer­verí el títol del 2017 fins a Xest, mal­grat unes pri­me­res cinc cur­ses flui­xes. Enguany, en la pre­tem­po­rada, Dovi s’ha mos­trat sem­pre molt còmode en qual­se­vol cir­cumstància i trans­me­tent una con­fiança abso­luta en tot el que fa i l’envolta. Un hivern plàcid al box del número u de Ducati men­tre Jorge Lorenzo no demos­tri el con­trari, que ha con­tras­tat pode­ro­sa­ment amb el tarannà al garatge de Yamaha.

En l’últim test a Losail, Valen­tino Rossi va aca­bar sent molt ràpid a una volta i també en ritme, però la tanda de vol­tes va ser curta. Les pis­tes del com­por­ta­ment de l’M1 en la segona part de la cursa no són bones, i l’italià adme­tia que tenen molta feina a fer amb l’electrònica per mini­mit­zar la degra­dació del pneumàtic. Comença la funció, Rossi no les té totes i Mave­rick Viñales està per­dut. La seva pre­tem­po­rada ha estat molt defi­ci­ent perquè quan ha pilo­tat com li agrada fer-ho no ha sen­tit la moto i quan ha pro­vat coses per solu­ci­o­nar-ho ha per­dut el camí. “És jove i sem­pre vol ser al davant amb un segon d’avan­tatge”, asse­nya­lava Rossi després de l’últim dia de test. A Sepang no va pas­sar –Mack, setè, va ser el més ràpid–, però a Buri­ram i a Losail Johann Zarco va aca­bar al davant de les Yamaha de fàbrica.

Més equi­li­brada que l’M1 és avui la Suzuki. Nou motor i nou xassís i una màquina més com­pacta que sense per­dre doci­li­tat al revolt ha gua­nyat moltíssim en potència. En l’últim test, el ritme d’Àlex Rins va ser dels millors, un pas per volta d’alta volada per cer­ti­fi­car sen­sa­ci­ons. Jus­ta­ment ritme és el que la nova Apri­lia ha de donar a Aleix Espar­garó en detri­ment de la velo­ci­tat a una volta. L’objec­tiu de ser regu­lar­ment en el top 10 és també el del seu germà Pol amb la KTM, una fàbrica petita amb un pres­su­post enorme que pro­jecta el 2018 com el pre­ludi a llui­tar pel títol el 2019.

6
pilots
surten amb contracte més enllà del 2018: Márquez, Viñales, Rossi, Crutchlow, Simeon i Morbidelli. Ells i Bagnaia (Moto2), que ja ha signat per l’equip Pramac.
6
marques
a la graella: Ducati (8 pilots), Honda (6), Yamaha (4), Suzuki (2), KTM (2) i Aprilia (2).
7
pilots catalans
entre els 24 de MotoGP, els 7 mateixos que en l’últim mundial: Márquez, Viñales, Pedrosa, Rins, els germans Espargaró i Tito Rabat, l’únic que ha canviat d’equip.
11
victòries
de 18 (61%) van totalitzar els pilots del país en el mundial del 2017: 6 de Márquez, 3 de Viñales i 2 de Pedrosa. Els altres 15 podis catalans també se’ls van repartir entre ells.
El campionat serà molt disputat, segur. Hem treballat molt perquè que nosaltres estiguem bé és el més important
Marc Márquez
Conec molt bé la nostra moto. Sé per què som ràpids i per què l’any passat en alguns circuits no ho vam ser
Andrea Dovizioso
Tenim molta feina. A l’hivern tot ens ha costat, i el que hem de fer és adaptar-nos a la moto i provar menys coses
Maverick Viñales
En la pretemporada hem estat competitius i hem entès les reaccions de la moto, i això és molt positiu
Dani Pedrosa
Serà interessant, sobretot en les primeres curses, perquè veurem canvis dràstics d’un circuit a un altre
Valentino Rossi
La nova Aprilia s’adapta molt bé al meu pilotatge. No em puc permetre fallar com ho vaig fer l’any passat
Aleix Espargaró
A la fàbrica han treballat molt i la moto d’aquest any és realment bona. Estic preparat i amb molta confiança
Àlex Rins
No hem pogut fer la pretemporada que hauríem volgut, però tenim un motor amb caràcter i molt marge amb l’electrònica
Pol Espargaró
La pretemporada ha estat molt sòlida. L’objectiu ha de ser sempre acabar entre els deu primers. Tenim moto i equip
Tito Rabat

Els nous horaris a Losail

L’acció comença avui al circuit del desert de Qatar amb les dues primeres sessions en les tres categories. L’FP1 de Moto3 arrencarà a les 10.50 hora catalana; la de Moto2, a les 11.45, i la de MotoGP, una hora més tard. A la tarda, la segona: 15.10 (Moto3), 16.05 (Moto2) i 17.05 (MotoGP, si fa no fa a la mateixa hora de la cursa de diumenge, que començarà a les cinc en punt de la tarda). Demà l’activitat s’iniciarà a les 10.40 h, amb la qualificació de Moto3 prevista per les 14.45 h; la de Moto2, per les 15.40; la Q1 de MotoGP, a les 17.20, i la Q2, a les 17.45 h. Quant a les curses de diumenge, seran: a les 14 h (Moto3), a les 15.20 h (Moto2) i a les 17 h (MotoGP). El traçat qatarià ha estat sempre un circuit propici per a Ducati i Yamaha en detriment d’Honda, que sempre hi ha passat mals tràngols. L’any passat hi va vèncer Viñales, amb Dovizioso i Rossi flanquejant-lo. Un any més, l’emissió en directe i en exclusiva anirà a càrrec de Movistar (Canal 58).

Yamaha anuncia la renovació de Rossi

“Quan vaig signar l’últim contracte amb Yamaha, el març del 2016, em preguntava si seria el darrer. Em vaig dir: ja ho decidiràs segons com vagin aquests dos anys. I la conclusió a què he arribat és que vull continuar perquè ser pilot de MotoGP i, especialment, pilotar la meva M1 és el que em fa feliç.” Valentino Rossi (Urbino, 1979) comença avui la seva 23a temporada en el campionat del món i ho fa després d’haver renovat fins al 2020 per l’equip oficial Yamaha, amb el qual ja ha pres part en dotze mundials de MotoGP. La seva renovació s’afegeix a les recents de Marc Márquez i Maverick Viñales, de manera que són set els pilots amb moto garantida en el mundial de MotoGP més enllà d’aquest 2018: ells tres, Cal Crutchlow, Franco Morbidelli, Xavier Simeon i l’italià de Moto2 Pecco Bagnaia (Pramac).

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)