Fórmula 1

Darrere meu, el caos

Hamilton domina el GP de França de punta a punta mentre que Vettel envesteix Bottas al primer revolt i només pot remuntar al cinquè lloc

El pilot de Mercedes recupera el lideratge de la general davant de l’alemany de Ferrari

“L’embo­lic del pri­mer revolt no ha tin­gut res a veure amb mi, oi?” L’estu­pe­facció de Lewis Hamil­ton després de la caòtica arren­cada del GP de França va resu­mir el que va ser el retorn de la cate­go­ria reina de l’auto­mo­bi­lisme a la seva llar espi­ri­tual, per pri­mer cop en deu anys. El pilot anglès va recu­pe­rar el lide­ratge del mun­dial amb una caval­cada majes­tu­osa, men­tre que rere seu Sebas­tian Vet­tel, ter­cer a la gra­e­lla, va ensor­rar les seves pos­si­bi­li­tats d’encalçar el Mer­ce­des número 44 quan va enves­tir l’altre W09, de Valt­teri Bot­tas. Havia arren­cat millor que els Mer­ce­des, però va esguer­rar la pri­mera fre­nada. Tots dos van haver d’atu­rar-se a boxs, el bòlid ver­mell amb l’aleró tren­cat i el pla­te­jat, amb una roda pun­xada. Vet­tel va remun­tar fins al cinquè lloc, rere Vers­tap­pen, Räikkönen i Ric­ci­ardo, un resul­tat que l’ha des­pen­jat fins a catorze punts de Hamil­ton en la gene­ral.

Fes­ti­val d’avançaments

El caos ini­cial encara es va agreu­jar quan els pilots locals Ocon i Gasly van topar en el ter­cer revolt. Lla­vors el segon era Max Vers­tap­pen, que va saber man­te­nir el lloc fins al final, i el ter­cer, Car­los Sainz. El pilot de Renault encara era sisè en les últi­mes vol­tes –el millor dels altres, rere Vet­tel– però una ava­ria en el sis­tema híbrid el va dei­xar a mercè de Mag­nus­sen i Bot­tas. Encara bo que la neu­tra­lit­zació vir­tual de la cursa en les últi­mes vol­tes li va per­me­tre aguan­tar el vuitè lloc davant l’esco­mesa del seu com­pany Hülken­berg i el sor­pre­nent Leclerc, desè –l’últim pilot en la volta del líder– i amb un altre punt per a Sau­ber.

La neu­tra­lit­zació la va pro­vo­car la pun­xada de Lance Stroll, que va apro­fi­tar l’embo­lic ini­cial per atu­rar-se a boxs i mirar d’anar fins al final sense atu­rar-se més. El pneumàtic davan­ter esquerre del com­post tou –cas­ti­gat per alguna blo­cada prèvia del pilot que­bequès– només va aguan­tar 47 de les 53 vol­tes. Vet­tel i Bot­tas també van inten­tar anar fins al final després de la seva atu­rada impre­vista en el pri­mer gir, però tots dos se’n van des­dir, igual que Alonso i Sirotkin, els altres que havien fet la mateixa aposta. Willi­ams va fer atu­rar el rus després de l’ensurt de Stroll, i l’asturià va ple­gar al final amb la sus­pensió tren­cada.

El pri­mer de moure fitxa va ser Bot­tas, que en la volta 39 va deci­dir curar-se en salut. Va caure de sisè a vuitè, rere Mag­nus­sen i Sainz, i només va recu­pe­rar un lloc gràcies a l’ava­ria del madri­leny. En el gir següent el va imi­tar Vet­tel, que tenia prou marge per no per­dre el cinquè lloc. Fer­rari va apro­fi­tar l’avi­nen­tesa perquè l’ale­many complís els cinc segons de sanció que els comis­sa­ris li van impo­sar per la topada ini­cial. Així doncs, va estar-se atu­rat 9.1 segons; l’atu­rada de Bot­tas no va ser gaire més ràpida: el W09 va caure del gat i els mecànics van tri­gar 8.7 a can­viar-li les rodes. Per dei­xar-ne constància, Hamil­ton s’hi va estar només 2.4.

En part gràcies a les remun­ta­des de Vet­tel i Bot­tas, la cursa va ofe­rir un munt d’avançaments, sobre­tot a la xicana de la recta llarga, on n’hi va haver 39. El més deci­siu va ser el de Räikkönen a Ric­ci­ardo en la volta 47, en què el fin­landès va pis­par el podi a l’aus­tralià. Kimi va ser l’últim dels pilots cap­da­van­ters a fer l’atu­rada (volta 34) i va mun­tar el super­tou, el com­post inter­medi de duresa. Daniel s’havia atu­rat sis vol­tes abans i va mun­tar el tou, el més dur. Red Bull podria haver arris­cat més, però Ric­ci­ardo va atri­buir la pèrdua del podi a l’aleró malmès, no a la diferència de calçat.

LA DADA

26
circuits
diferents han vist guanyar Hamilton; l’últim, ahir. Lewis es distancia de Michael Schumacher (23).

PROTAGONISTES

Li he deixat prou espai per dins, però tot i això [Vettel] m’ha envestit. He punxat i he fet malbé el fons pla
Valtteri Bottas
La meva sortida ha estat massa bona i m’he quedat sense lloc on anar. Ha estat un error meu
Sebastian Vettel
És un gran resultat, però una mica decebedor per a l’equip perquè teníem el doblet a l’abast
Lewis Hamilton
1rLewis Hamilton (Mercedes)1h30:11.385
2nMax Verstappen (Red-Bull-TAG)a 7.090
3rKimi Räikkönen (Ferrari)a 25.888
4tDaniel Ricciardo (Red-Bull-TAG)a 34.736
Sebastian Vettel (Ferrari)a 1:01.935
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)a 1:19.364
Valtteri Bottas (Mercedes)a 1:20.632
Carlos Sainz (Renault)a 1:27.184
Nico Hülkenberg (Renault)a 1:31.989
10èCharles Leclerc (Sauber-Ferrari)a 1:33.873
11èRomain Grosjean (Haas-Ferrari)a 1 volta
12èStoffel Vandoorne (McLaren-Ren.)a 1 volta
13èMarcus Ericsson (Sauber-Ferrari)a 1 volta
14èBrendon Hartley (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
15èSerguei Sirotkin (Williams-Merc.)a 1 volta
ret.Fernando Alonso (McLaren-Renault)volta 50
ret.Lance Stroll (Williams-Mercedes)volta 48
ret.Sergio Pérez (Force India-Mercedes)volta 27
ret.Esteban Ocon (Force India-Mercedes)volta 0
ret.Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda)volta 0
LÍDERS SUCCESSIUS
Hamilton, volta 1 a 32 Räikkönen, volta 33 Hamilton, volta 34 a 53
VOLTA RÀPIDA
V. Bottas (1:34.225, a 223.201 km/h)v. 41
CAMPIONAT DE PILOTS
1rLewis Hamilton (Mercedes)145
2nSebastian Vettel (Ferrari)131
3rDaniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)96
4tValtteri Bottas (Mercedes)92
Kimi Räikkönen (Ferrari)83
Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)68
Nico Hülkenberg (Renault)34
Fernando Alonso (McLaren-Renault)32
Carlos Sainz (Renault)28
10èKevin Magnussen (Haas-Ferrari)27
11èPierre Gasly (Toro Rosso-Honda)18
12èSergio Pérez (Force India-Mercedes)17
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1rMercedes237
2nFerrari214
3rRed Bull-TAG Heuer164
4tRenault62
McLaren-Renault40
Force India-Mercedes28
Haas-Ferrari27
Toro Rosso-Honda19
Sauber-Ferrari13
PRÒXIMA CURSA
GP d’Àustria, 1 de juliol

Per emmarcar

El dia que Vettel va fallar i Leclerc va tornar a puntuar, Kimi va assolir un valuós podi per tàctica i velocitat.

Per oblidar

Dels tres pilots locals en la graella, dos (Ocon i Gasly) van xocar. El tercer, Grosjean, continua sense puntuar.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)