Darrere meu, el caos
Hamilton domina el GP de França de punta a punta mentre que Vettel envesteix Bottas al primer revolt i només pot remuntar al cinquè lloc
El pilot de Mercedes recupera el lideratge de la general davant de l’alemany de Ferrari
“L’embolic del primer revolt no ha tingut res a veure amb mi, oi?” L’estupefacció de Lewis Hamilton després de la caòtica arrencada del GP de França va resumir el que va ser el retorn de la categoria reina de l’automobilisme a la seva llar espiritual, per primer cop en deu anys. El pilot anglès va recuperar el lideratge del mundial amb una cavalcada majestuosa, mentre que rere seu Sebastian Vettel, tercer a la graella, va ensorrar les seves possibilitats d’encalçar el Mercedes número 44 quan va envestir l’altre W09, de Valtteri Bottas. Havia arrencat millor que els Mercedes, però va esguerrar la primera frenada. Tots dos van haver d’aturar-se a boxs, el bòlid vermell amb l’aleró trencat i el platejat, amb una roda punxada. Vettel va remuntar fins al cinquè lloc, rere Verstappen, Räikkönen i Ricciardo, un resultat que l’ha despenjat fins a catorze punts de Hamilton en la general.
Festival d’avançaments
El caos inicial encara es va agreujar quan els pilots locals Ocon i Gasly van topar en el tercer revolt. Llavors el segon era Max Verstappen, que va saber mantenir el lloc fins al final, i el tercer, Carlos Sainz. El pilot de Renault encara era sisè en les últimes voltes –el millor dels altres, rere Vettel– però una avaria en el sistema híbrid el va deixar a mercè de Magnussen i Bottas. Encara bo que la neutralització virtual de la cursa en les últimes voltes li va permetre aguantar el vuitè lloc davant l’escomesa del seu company Hülkenberg i el sorprenent Leclerc, desè –l’últim pilot en la volta del líder– i amb un altre punt per a Sauber.
La neutralització la va provocar la punxada de Lance Stroll, que va aprofitar l’embolic inicial per aturar-se a boxs i mirar d’anar fins al final sense aturar-se més. El pneumàtic davanter esquerre del compost tou –castigat per alguna blocada prèvia del pilot quebequès– només va aguantar 47 de les 53 voltes. Vettel i Bottas també van intentar anar fins al final després de la seva aturada imprevista en el primer gir, però tots dos se’n van desdir, igual que Alonso i Sirotkin, els altres que havien fet la mateixa aposta. Williams va fer aturar el rus després de l’ensurt de Stroll, i l’asturià va plegar al final amb la suspensió trencada.
El primer de moure fitxa va ser Bottas, que en la volta 39 va decidir curar-se en salut. Va caure de sisè a vuitè, rere Magnussen i Sainz, i només va recuperar un lloc gràcies a l’avaria del madrileny. En el gir següent el va imitar Vettel, que tenia prou marge per no perdre el cinquè lloc. Ferrari va aprofitar l’avinentesa perquè l’alemany complís els cinc segons de sanció que els comissaris li van imposar per la topada inicial. Així doncs, va estar-se aturat 9.1 segons; l’aturada de Bottas no va ser gaire més ràpida: el W09 va caure del gat i els mecànics van trigar 8.7 a canviar-li les rodes. Per deixar-ne constància, Hamilton s’hi va estar només 2.4.
En part gràcies a les remuntades de Vettel i Bottas, la cursa va oferir un munt d’avançaments, sobretot a la xicana de la recta llarga, on n’hi va haver 39. El més decisiu va ser el de Räikkönen a Ricciardo en la volta 47, en què el finlandès va pispar el podi a l’australià. Kimi va ser l’últim dels pilots capdavanters a fer l’aturada (volta 34) i va muntar el supertou, el compost intermedi de duresa. Daniel s’havia aturat sis voltes abans i va muntar el tou, el més dur. Red Bull podria haver arriscat més, però Ricciardo va atribuir la pèrdua del podi a l’aleró malmès, no a la diferència de calçat.
LA DADA
PROTAGONISTES
1r | Lewis Hamilton (Mercedes) | 1h30:11.385 |
2n | Max Verstappen (Red-Bull-TAG) | a 7.090 |
3r | Kimi Räikkönen (Ferrari) | a 25.888 |
4t | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG) | a 34.736 |
5è | Sebastian Vettel (Ferrari) | a 1:01.935 |
6è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | a 1:19.364 |
7è | Valtteri Bottas (Mercedes) | a 1:20.632 |
8è | Carlos Sainz (Renault) | a 1:27.184 |
9è | Nico Hülkenberg (Renault) | a 1:31.989 |
10è | Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) | a 1:33.873 |
11è | Romain Grosjean (Haas-Ferrari) | a 1 volta |
12è | Stoffel Vandoorne (McLaren-Ren.) | a 1 volta |
13è | Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) | a 1 volta |
14è | Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) | a 1 volta |
15è | Serguei Sirotkin (Williams-Merc.) | a 1 volta |
ret. | Fernando Alonso (McLaren-Renault) | volta 50 |
ret. | Lance Stroll (Williams-Mercedes) | volta 48 |
ret. | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | volta 27 |
ret. | Esteban Ocon (Force India-Mercedes) | volta 0 |
ret. | Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) | volta 0 |
LÍDERS SUCCESSIUS |
Hamilton, volta 1 a 32 Räikkönen, volta 33 Hamilton, volta 34 a 53 | |
VOLTA RÀPIDA |
V. Bottas (1:34.225, a 223.201 km/h) | v. 41 | ||
CAMPIONAT DE PILOTS |
1r | Lewis Hamilton (Mercedes) | 145 |
2n | Sebastian Vettel (Ferrari) | 131 |
3r | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer) | 96 |
4t | Valtteri Bottas (Mercedes) | 92 |
5è | Kimi Räikkönen (Ferrari) | 83 |
6è | Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer) | 68 |
7è | Nico Hülkenberg (Renault) | 34 |
8è | Fernando Alonso (McLaren-Renault) | 32 |
9è | Carlos Sainz (Renault) | 28 |
10è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | 27 |
11è | Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) | 18 |
12è | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | 17 |
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS |
1r | Mercedes | 237 |
2n | Ferrari | 214 |
3r | Red Bull-TAG Heuer | 164 |
4t | Renault | 62 |
5è | McLaren-Renault | 40 |
6è | Force India-Mercedes | 28 |
7è | Haas-Ferrari | 27 |
8è | Toro Rosso-Honda | 19 |
9è | Sauber-Ferrari | 13 |
PRÒXIMA CURSA |
GP d’Àustria, 1 de juliol | |
Per emmarcar
El dia que Vettel va fallar i Leclerc va tornar a puntuar, Kimi va assolir un valuós podi per tàctica i velocitat.
Per oblidar
Dels tres pilots locals en la graella, dos (Ocon i Gasly) van xocar. El tercer, Grosjean, continua sense puntuar.