Apoteosi taronja
L’holandès Max Verstappen triomfa en el GP d’Àustria, a casa de Red Bull, l’amo de l’equip i també del circuit
Els Mercedes de Bottas i Hamilton pleguen per sengles avaries i Vettel, tercer, torna a ser el líder del mundial
Guanyar amb un Red Bull al Red Bull Ring i al davant d’una munió d’aficionats holandesos. Un conte de fades que es va fer realitat en un GP d’Àustria apoteòsic, en què Max Verstappen va parar els peus als Ferrari de Kimi Räikkönen i Sebastian Vettel. Per si no fos prou, Mercedes va viure tot un daltabaix, amb el primer doble zero d’ençà del GP de Catalunya del 2016, quan Nico Rosberg i Lewis Hamilton van topar en la primera volta. Aquell dia, a Montmeló, Verstappen va debutar amb l’equip A de Red Bull, va ser el beneficiari de l’harakiri platejat i també va batre els dos bòlids vermells.
Ahir, l’holandès era tercer rere els W09 de Hamilton i Valtteri Bottas, ben col·locat per treure suc de la pana dels Mercedes. El finlandès va ser el primer a caure, per avaria hidràulica en la volta 14 (no podia canviar de marxes). Quan faltaven vuit voltes va ser el torn de l’anglès, sense pressió de gasolina (la bomba va dir prou). Aleshores Lewis ja havia caigut al cinquè lloc, perquè havia hagut de fer una segona aturada a boxs, turmentat per la degradació dels pneumàtics tous.
El zero de Hamilton i de Mercedes, combinat amb el doble podi de Ferrari, va tornar a capgirar el mundial. Ara Vettel supera el vigent campió per un punt en la taula de pilots –igual que després de l’última victòria de l’alemany, al Quebec, fa dues curses–, mentre que Ferrari avantatja Mercedes de deu punts després de tres mesos de primacia alemanya.
La jerarquia trontolla
Val a dir que l’arrencada de la cursa semblava anticipar un resultat ben diferent. Räikkönen, tercer a la graella, va arrencar bé i es va col·locar segon, però tant ell com Vettel van anar llargs al primer revolt i també al tercer. Bottas i Verstappen ho van aprofitar per relegar Räikkönen fins al quart lloc, mentre que Vettel va caure fins al vuitè i va haver d’esmerçar tres girs per recuperar el sisè lloc que ocupava en la graella, rere Hamilton, Bottas, Verstappen, Räikkönen i Ricciardo.
La jerarquia va trontollar quan el segon W09 va quedar a l’estacada i va provocar la neutralització virtual de la cursa. A partir de Verstappen, gairebé tots els pilots van aprofitar l’avinentesa per fer la que havia de ser l’única aturada a boxs. Però Hamilton, el líder, no ho va fer i, de retruc, allà ja va perdre la cursa. Els seus rivals van passar pel carrer de boxs amb la prova alentida, de manera que van perdre menys temps que ell quan va fer el mateix deu girs més tard. Era quart, rere Max, Ricciardo i Räikkönen, superat per l’australià quan el finlandès va entrar passat en el tercer revolt. Si més no, Hamilton encara precedia el seu gran rival pel títol, però en la volta 39 Vettel el va avançar, un gir després que Räikkönen també recuperés el segon lloc que li havia pres Ricciardo.
Tots dos, el Mercedes i el Red Bull, van haver de fer una segona aturada per la formació de butllofes a les rodes, un problema que també va tenir Verstappen, però sense que això alterés la seva cavalcada al capdavant. I, ai las!, tots dos van haver de plegar per problemes mecànics en la recta final. Les baixes van enlairar els Haas de Grosjean i Magnussen fins al quart i cinquè llocs, ja doblats. També van puntuar els dos Sauber, de manera que Ferrari va col·locar els sis cotxes que munten el seu motor entre els deu primers, la cirereta vermella d’un pastís ben taronja.
PROTAGONISTES
1r | Max Verstappen (Red-Bull-TAG) | 1h21:56.024 |
2n | Kimi Räikkönen (Ferrari) | a 1.504 |
3r | Sebastian Vettel (Ferrari) | a 3.181 |
4t | Romain Grosjean (Haas-Ferrari) | a 1 volta |
5è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | a 1 volta |
6è | Esteban Ocon (Force India-Mercedes) | a 1 volta |
7è | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | a 1 volta |
8è | Fernando Alonso (McLaren-Renault) | a 1 volta |
9è | Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) | a 1 volta |
10è | Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) | a 1 volta |
11è | Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) | a 1 volta |
12è | Carlos Sainz (Renault) | a 1 volta |
13è | Lance Stroll (Williams-Mercedes) | a 2 voltes |
14è | Serguei Sirotkin (Williams-Merc.) | a 2 voltes |
ret. | Stoffel Vandoorne (McLaren-Ren.) | 65 voltes |
ret. | Lewis Hamilton (Mercedes) | 62 voltes |
ret. | Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) | 54 voltes |
ret. | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG) | 53 voltes |
ret. | Valtteri Bottas (Mercedes) | 13 voltes |
ret. | Nico Hülkenberg (Renault) | 11 voltes |
LÍDERS SUCCESSIUS |
Hamilton, volta 1 a 25 | Verstappen, volta 26 a 71 | |
VOLTA RÀPIDA |
K. Räikkönen (1:06.957, a 232.160 km/h) | v. 71 | ||
CAMPIONAT DE PILOTS |
1r | Sebastian Vettel (Ferrari) | 146 |
2n | Lewis Hamilton (Mercedes) | 145 |
3r | Kimi Räikkönen (Ferrari) | 101 |
4t | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer) | 96 |
5è | Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer) | 93 |
6è | Valtteri Bottas (Mercedes) | 92 |
7è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | 37 |
8è | Fernando Alonso (McLaren-Renault) | 36 |
9è | Nico Hülkenberg (Renault) | 34 |
10è | Carlos Sainz (Renault) | 28 |
11è | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | 23 |
12è | Esteban Ocon (Force India-Mercedes) | 19 |
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS |
1r | Ferrari | 247 |
2n | Mercedes | 237 |
3r | Red Bull-TAG Heuer | 189 |
4t | Renault | 62 |
5è | Haas-Ferrari | 49 |
6è | McLaren-Renault | 44 |
7è | Force India-Mercedes | 42 |
8è | Toro Rosso-Honda | 19 |
9è | Sauber-Ferrari | 16 |
PRÒXIMA CURSA |
GP d’Anglaterra, 8 de juliol | |