Fa venir aigua a la boca
La pluja en la primera etapa d’asfalt capgira la classificació abans de la jornada final
Latvala és el nou líder després de la dissort de Tänak
Quan algú escrigui la història del ral·li Catalunya haurà de dedicar un capítol a banda per a l’edició del 2018. Les condicions meteorològiques van oferir una cursa imprevisible ahir sobre els trams d’asfalt de l’Alt Camp i el Baix Penedès i, al final d’un dia passat per aigua (i fang!), qualsevol semblança amb la classificació de divendres era pura casualitat. El nou líder era Jari-Matti Latvala, només cinquè a la terra després d’una punxada, seguit per Sébastien Ogier, Sébastien Loeb i Elfyin Evans, tots quatre en un marge inferior als deu segons. En canvi, Ott Tänak, el flamant líder divendres va punxar i era vuitè.
El ral·li va rebre una dutxa d’aigua freda quan el primer tram, Savallà 1, es va haver de cancel·lar per la mala col·locació del públic, tot i els esforços del RACC per mentalitzar-lo. Però la inquietud dels pilots era el temps, que feia que l’elecció dels pneumàtics fos “una loteria” –Ogier dixit– entre els Michelin tous i els de pluja. Els primers són de sec però tenen una mica de dibuix –els llisos, com els de F-1, van deixar el WRC fa anys–, de manera que no s’arronsen amb l’asfalt moll. El cas és que cap pilot ha pogut provar com cal els pneumàtics de pluja, i només els Toyota de Tänak i Latvala van triar les cobertes d’aigua al matí.
L’aposta va semblar reeixida quan van fer el doblet a Querol 1, però les diferències no eren gaire grans. És a dir, les dues opcions rendien prou bé. El problema de l’opció de pluja es va palesar en el següent tram, el Montmell 1, on Tänak va punxar. La goma de pluja té una construcció més tova pateix més en els talls dels revolts. A can Toyota es van posar les mans al cap, però Latvala no va trigar gaire a tornar-los el somriure. Les rodes de pluja van donar ales a la confiança del finlandès, sobretot en les frenades, i al migdia Latvala va tornar a Port Aventura havent saltat al segon lloc, a només tres dècimes del nou líder, Dani Sordo.
Solans es llueix
Amb vista a la segona volta pels trams, Toyota va mantenir l’aposta, imitats per Ogier i Evans. Però les carreteres estaven més seques, per bé que ara amb el problema afegit del fang escampat pels cotxes tallant les cunetes. Amb rodes de sec sobre el ferm moll, Neuville fa fer dos escratxs i Loeb, un, però la pluja va refermar durant el pas de Latvala pel Montmell 2, l’últim tram llarg abans de l’urbà de Salou. El finlandès va patir per mantenir el primer lloc en l’únic pas per Savallà, perquè el fang –i la dissort de Tänak– el va fer pecar de prudent. El gran perjudicat va ser Sordo. Amb rodes de sec sota la pluja va perdre 22 segons i va caure del segon lloc al sisè.
En WRC2, Nil Solans va fer tres escratxs en cinc trams i va saltar del cinquè lloc en la categoria al tercer, només rere els Skoda oficials de Kalle Rovanperä i Jan Kopecky.
PROTAGONISTES
Boland: “Vaig quedar sense frens”
L’ensurt en la primera passada pel tram de la Fatarella, divendres, va ser degut a una avaria en els frens del Ford R5 d’Eamonn Boland. “Quan vaig voler frenar, em vaig trobar amb el pedal del fre a terra”, va explicar a aquest diari el pilot irlandès, de 57 anys. El cotxe va envestir la taula del control de ràdio situat en l’escapatòria, i un comissari es va lesionar en caure, tot i que va rebre l’alta el mateix dia. Boland es va reenganxar ahir a la cursa.